Výtvarná tvorba s využitím generativní umělé inteligence
Art Creation Using Generative Artificial Intelligence
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194825Identifikátory
SIS: 272266
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Raudenský, Martin
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy a základní umělecké školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
10. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Generativní umělá inteligence, Výtvarná tvorba, Výtvarná výchova, Digitální umění, Umění a technologie, Generativní modelyKlíčová slova (anglicky)
Generative AI, Art Creation, Art Education, Digital Art, Art &, Technology, Generative ModelsCílem diplomové práce je prozkoumání aktuálního stavu propojení generativní umělé inteligence s výtvarnou výchovou na základních školách. Teoretická část definuje základní pojmy a teoretické rámce potřebné k porozumění problematice. Popisuje historický vývoj počítačového umění a analyzuje vybrané mode- ly generativní AI, jako jsou GAN a GPT. Představuje konkrétní díla současných umělců a popisuje možnosti praktického využití generativních modelů. Cílem je vytvořit funkční slovník učitele zaměřený na generativní AI v interdisciplinárním diskursu IT a VV. Praktická část se zaměřuje na konkrétní případ využití generativní AI ve výtvarné vý- chově na druhém stupni základní školy. Byl vytvořen projekt, který využívá generativní techniky textové a obrazové AI. Byly analyzovány plány vyučovacích hodin a proces tvorby knihy spojující ilustrace žáků s texty generativní AI. Cílem praktické části je ově- řit, jak je možné zapojit generativní AI do výuky výtvarné výchovy na druhém stupni základní školy. Výzkumná část představuje případovou studii zaměřenou na vliv generativní AI na výtvarnou tvorbu žáků. Hlavní výzkumnou otázkou je - Ovlivňuje generativní umělá inteligence výtvarnou tvorbu žáků? Doplňující otázky zkoumají výhody a nevýhody AI ve výtvarné výchově a vnímání role AI žáky. Výsledky ukazují, že...
The aim of the thesis is to explore the current state of integrating generative artificial in- telligence with art education in primary schools. The theoretical part defines the basic concepts and theoretical frameworks neces- sary for understanding the issue, presents the historical development of computer art, and analyzes selected generative AI models, such as GAN and GPT. It introduces spe- cific works of contemporary artists and describes the possibilities for practical use of generative models. The goal is to create a functional dictionary for teachers focused on generative AI in the interdisciplinary discourse of IT and art education. The practical part focuses on a specific case of using generative AI in art education in the upper grades of primary school. A project was created that utilizes generative techniques of text and image AI. Lesson plans and the process of creating a book that combines students' illustrations with generative AI texts were analyzed. The aim of the practical part is to verify how generative AI can be integrated into art education in the upper grades of primary school. The research part presents a case study focused on the impact of generative AI on students' artistic creation. The main research question is - Does generative artificial intelligence influence...