Mediální obraz inflace ve vybraných médiích v České republice za rok 2023
Media Prtrayal of Inflation in selected Media in the Czech Republic in 2023
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194792Identifiers
Study Information System: 269544
Collections
- Kvalifikační práce [18436]
Author
Advisor
Referee
Cebe, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
18. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Inflace, média, Česká republika, ekonomická žurnalistika, kvantitativní obsahová analýzaKeywords (English)
Inflation, media, Czech Republic, economical journalism, quantitative content analysisTato diplomová práce se věnuje vyobrazení inflace v České republice ve vybraných médiích za rok 2023. Mezi vybraná média byly zařazeny weby HN.cz, Finance.cz, iRozhlas.cz a ParlamentniListy.cz. Cílem této diplomové práce byla analýza způsobu informování o inflaci mezi vybranými médii. V práci byla jako metoda použita kvantitativní obsahová analýza. Kódovací jednotkou byl jeden článek, který obsahoval slovo inflace ve svém nadpisu, byl publikován v roce 2023 v jednom z vybraných médií a jeho autorem nebyla Česká tisková kancelář. Ve výzkumném vzorku (N = 207) bylo analyzováno, že vybraná média se lišila ve způsobu, jaké ukazatele míry inflace byly v jejich článcích uvedeny. Pro celý vzorek bylo typické, že obsahoval obvykle pouze jeden ukazatel míry inflace. Bylo statisticky potvrzeno, že analyzované články byly ve většině případů založeny na informacích z elitních zdrojů. Pozorované články obsahovaly kromě inflace v 81,2 % případů také další ekonomicky nebo byznysově zaměřená témata. Články vybraných médií se vzájemně lišily z hlediska délky článku a z hlediska použité žurnalistické formy. Výsledky této diplomové práce potvrdily existenci rozdílů mezi vybranými médii a shodovaly se s provedenými studiemi ohledně typu zdrojů v ekonomické žurnalistice.
1 Abstract This thesis focuses on the portrayal of inflation in the Czech Republic in selected media for the year 2023. The selected media include the websites HN.cz, Finance.cz, iRozhlas.cz, and ParlamentniListy.cz. The aim of this thesis was to analyse the manner in which information about inflation is presented among the selected media. A quantitative content analysis was used as the method in this work. The coding unit was an article that contained the word "inflation" in its title, was published in 2023 in one of the selected media and was not authored by the Czech News Agency. In the research sample (N = 207), it was analysed that the selected media differed in the way they presented indicators of the inflation rate in their articles. It was typical for the entire sample to contain usually only one indicator of the inflation rate. It was statistically confirmed that the analysed articles were mostly based on information from elite sources. In 81.2% of cases, the observed articles also contained other economically or business-oriented topics besides inflation. The articles from the selected media differed in terms of article length and journalistic form used. The results of this thesis confirmed the existence of differences among the selected media and were consistent with studies regarding the types...