Didaktický potenciál mikrohistorických témat 20.století ve výuce dějepisu
The didactic potential of microhistorical topics of the 20th century in history education
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194529Identifiers
Study Information System: 268127
Collections
- Kvalifikační práce [23976]
Author
Advisor
Referee
Kasper, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History - Education
Department
Department of Education
Date of defense
4. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Mikrohistorie|didaktika dějepisu|20.století|historická gramotnost|výukové materiályKeywords (English)
Microhistory|didactics of history|20th century|historical literacy|teaching materials(česky) Teoretická bakalářská práce se zaměřuje na didaktický potenciál mikrohistorických témat 20. století ve výuce dějepisu na gymnáziu s důrazem na rozvoj komplexního historického myšlení. Práce si klade za cíl identifikovat, jakým způsobem mohou mikrohistorická témata přispět k rozvoji historické gramotnosti žáka, podpoře kritického myšlení a obohacení žákovy osobnosti. Mimo analýzu základních standardů historické výuky a jednotlivých faktorů ovlivňujících předmět dějepis, se práce zaměřuje na výukové metody a konkrétní materiály, které ilustrují, jak lze efektivně integrovat témata historické antropologie do výuky a jak je zasadit do širokého kontextu tzv. velkých dějin a jednotlivých témat vytyčených v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia.
(in English) This theoretical bachelor thesis focuses on didactic potential of microhistorical topics of the 20th century in history education at grammar schools with an emphasis on the development of complex historical thinking. The thesis aims to identify how microhistorical topics can contribute to the development of students' historical literacy, the promotion of critical thinking, and the enrichment of students' personality. In addition to the analysis of basic standards of history teaching and the individual factors influencing the school subject of history, the thesis focuses on teaching methods and specific materials that illustrate how historical anthropology topics can be effectively integrated into curriculums, how they can be placed in broad context of the so-called Big History as well as the individual themes set out in the Czech Framework Educational Programme Curriculum for Grammar Schools.