Pong Čun-ho a jeho prostředky k zobrazení sociálních fenoménů korejské společnosti
Bong Joon-ho and his means of depicting the social phenomena of Korean society
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194490Identifiers
Study Information System: 254598
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Löwensteinová, Miriam
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Asian Studies: Korean Studies
Department
Institute of Asian Studies
Date of defense
12. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Pong Čun-ho|jihokorejská kinematografie|jihokorejské filmy|korejská kinematografie|korejské filmy|korejská společnost|Parazit|Mutant|Ledová archa|chudoba v Jižní Koreji|Agent OrangeKeywords (English)
Bong Joon-ho|South Korean cinematography|South Korean movies|Korean cinematography|Korean movies|Korean society|Parasite|The Host|Snowpiercer|poverty in South Korea|Agent Orange(česky) Tato bakalářská práce se zaměřuje na jihokorejského režiséra Pong Čun-hoa, jeho život, tvorbu a jím adresované jihokorejské problematiky. Cílem je čtenáři umožnit pochopit nejen důvody, kterými si tvůrce v celosvětové filmové branži vysloužil uznání a ocenění, ale také více porozumět stále populárnější Jižní Koreji i s jejími stinnými, často opomíjenými stránkami. Text je rozdělen na tři hlavní kapitoly. První představuje Pongův život a zasazuje jej do širšího kontextu jihokorejských dějin a kinematografie; druhá rozebírá snímky Mutant, Ledová archa a Parazit po vypravěčské a vizuální stránce; přičemž poslední rozvádí různorodé společenské problematiky, na které tyto snímky odkazují.
(in English): This bachelor thesis focuses on the South Korean director Bong Joon-ho, his life, creations and the South Korean issues adressed by him. The aim is to help the reader to understand not only the reasons that have earned the filmmmaker recognition and acclaim in the global film industry, but also to better understand the increasingly popular South Korea with it's negative, but often neglected aspects. The text is divided into three main chapters. The first one introduces Bong's life and places it in the broader context of South Korean history and cinematography; the second one discusses The Host, Snowpiercer and Parasite in terms of narrative and visual aspects; while the last one elaborates on the diverse social issues to which these movies refer.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Změna postoje Japonců k Jižní Koreji v závislosti na tzv. " korejské vlně"
Defence status: DEFENDEDJarchovská, Anna (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2014)Date of defense: 3. 9. 2014(česky): Tato práce je zaměřena na zkoumání problematiky přijetí jihokorejského televizního dramatu japonským publikem. V práci je zkoumána míra idealizace Jižní Koreje japonským publikem korejského televizního dramatu ... -
Obraz severokorejských uprchlíků skrze jihokorejská média
Defence status: DEFENDEDGeržová, Tereza (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2022)Date of defense: 5. 9. 2022(in English): This thesis addresses South Korean society's view of North Korean refugees through public media. In this thesis, I describe the current situation of North Korean refugees in the Republic of Korea, the state ... -
Symbolika v korejském bojovém umění Taekwondo
Defence status: DEFENDEDSeménková, Hana (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2016)Date of defense: 9. 9. 2016Předmětem bakalářské práce Symbolika v korejském bojovém umění Taekwondo je analýza symboliky objevující se ve dvou největších federacích taekwondo - ITF a WTF. První část se věnuje relevantním sémiotickým teoriím, ...