Intervalové časování u dětí s ADHD
Interval timing of children with ADHD
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193717Identifiers
Study Information System: 259351
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Taušová, Jitka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychologie
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
časová percepce, intervalové časování, dětský vývoj, ADHD u dětíKeywords (English)
temporal perception, interval timing, child development, ADHD in childrenDiplomová práce se zabývá časovou percepcí, konkrétně intervalovým časováním, u dětí s diagnostikovaným ADHD. V teoretické části se práce soustředí na představení zásadních principů v současné diagnostice ADHD a podává přehled aktuálních poznatků, které vyplývají z výzkumů ADHD. Stručně představuje mechanismus intervalového časování a vlivné modely ve výzkumu časové percepce. Dále uvádí specifika intervalového časování v kontextu ADHD. Ve výzkumné části jsou aplikovány poznatky z experimentů, které se věnovaly intervalovému časování u dětí s ADHD. Důraz je kladen na vytvoření vhodné testové baterie pro zkoumání intervalového časování u dětí s diagnostikovaným ADHD. Přestože celkové výsledky výzkumu nedokládají obecné narušení intervalového časování u dětí s ADHD, přináší cenné poznatky pro další zkoumání tohoto fenoménu a poskytují základ pro budoucí výzkumný projekt podporovaný Grantovou agenturou Univerzity Karlovy, který je na toto téma zaměřen. KLÍČOVÁ SLOVA časová percepce, intervalové časování, dětský vývoj, ADHD u dětí
The diploma thesis focuses on time perception, specifically interval timing, in children diagnosed with ADHD. In the theoretical part, the thesis focuses on introducing the main principles in the contemporary diagnostics of ADHD and gives an overview of the current findings that arise from ADHD research. It provides a brief introduction to the mechanism of interval timing as well as influential models in time perception research. It also presents the specific features of interval timing in the context of ADHD. The research section applies findings from studies that have focused on interval timing in children with ADHD. Emphasis is placed on the development of an appropriate test battery for investigating interval timing in children diagnosed with ADHD. Although the overall results of the research do not provide evidence of a general disruption of interval timing in children with ADHD, they provide valuable insights for further investigation of this phenomenon and offer a solid foundation for the future research project on this topic supported by the Charles Univeristy Grand Agency KEYWORDS temporal perception, interval timing, child development, ADHD in children