Vliv adaptačního kurzu na vztahy ve třídě
The impact of the adaptation course on classroom relationships
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193686Identifiers
Study Information System: 267024
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Syřiště, Ivo
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Učitelství pedagogiky pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
adaptační kurz, 2. stupeň základní školy, klima třídy, prevence rizikového chováníKeywords (English)
adaptation course, lower secondary school, classroom climate, prevention of risky behaviourDiplomová práce se zabývám tématem adaptačních kurzů na vybrané základní škole v Rakovníku, kde každý rok probíhají v šestých třídách. Teoretická část shrnuje poznatky o adaptačních kurzech, jejich funkcích a cílech, popisuje program kurzu vybrané základní školy a reakce jejích žáků. Diplomová práce si klade otázku, zda adaptační kurz splnil svůj účel, jak jeho program vnímají žáci, třídní učitelé a metodik prevence. Současně je položena otázka, zda žáci, kteří se kurzu nezúčastnili, měli problémy začlenit se mezi ostatní spolužáky. Kvantitativní výzkum zaměřený na spokojenost žáků s adaptačním kurzem je doložen dotazníky, které žáci vyplnili bezprostředně po ukončení kurzu. Práci doplňují kvalitativní rozhovory s třídními učiteli jednotlivých tříd, kteří propojí dotazníky žáků se svými zkušenostmi z předchozích let, pozorováním žáků během kurzu a vyhodnocením vztahů mezi žáky s půlročním odstupem, a metodikem prevence. Dále byl proveden rozhovor s metodikem prevence zaměřený na obsah adaptačního kurzu a jeho aktualizaci v průběhu let. KLÍČOVÁ SLOVA adaptační kurz, 2. stupeň základní školy, klima třídy, prevence rizikového chování
My thesis deals with the topic of adaptation courses at a primary school in Rakovník, where they are held every year in the sixth grade. The theoretical part summarizes the knowledge about adaptation courses, their functions and goals, describes the course programme of the selected primary school and the reactions of its pupils. It asks whether the adaptation course has fulfilled its purpose, whether the pupils have established friendly relations with each other and feel a sense of team spirit. It seeks to answer whether some pupils have already displayed risky behaviour during the course, such as bullying or dangerous behaviour due to autism spectrum disorder. At the same time, the question is asked whether pupils who have not attended the course have had problems fitting in with other classmates. Team bonding is verified by questionnaires completed by pupils immediately after the course. The work will be complemented by qualitative interviews with the prevention methodologist and class teachers, who will link the pupils' questionnaires with their experiences from previous years, observations of pupils during the course and an evaluation of the relationships between pupils six months apart. The prevention methodologist will also comment on whether there have been any changes in the organisation of...