Mediální analýza debaty o pozitivních opatřeních a jejich dopadu na Američany asijského původu
A media analysis of the affirmative action debate and its impact on Asian Americans
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193614Identifiers
Study Information System: 259303
Collections
- Kvalifikační práce [18432]
Author
Advisor
Referee
Sehnálková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Area Studies:Area Studies
Department
Department of North American Studies
Date of defense
10. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Pozitivní opatření, affirmative action, mediální analýza, teorie rámování, Students for Fair Admission v. Harvard, Američané asijského původuKeywords (English)
Affirmative action, media analysis, framing theory, Students for Fair Admission v. Harvard, Asian AmericansTato bakalářská práce se zabývá mediální debatou o pozitivních opatřeních, zaměřenou na asijsko-americkou menšinu. Zkoumá vzorek článků ze dvou deníků, The New York Times a The Wall Street Journal, přičemž se zaměřuje na období okolo rozsudku Nejvyššího soudu ve věci Students for Fair Admissions v. Harvard. K analýze těchto článků práce využívá obsahovou analýzu a teorii rámcování. Práce nejprve shrnuje kontext debaty, historický vývoj pozitivních opatření a jejich dopad na Američany asijského původu. Dále popisuje teoretické ukotvení práce a metodologický postup, který byl použit pro analýzu. Výsledky analýzy naznačují, že Američané asijského původu jsou v mediálním diskurzu převážně prezentováni jako oběti pozitivních opatření a že tato opatření jsou celkově rámována negativně. Negativní rámování může mít vliv na veřejné mínění o této problematice.
This bachelor's thesis examines the media debate on affirmative action aimed at the Asian-American minority. It examines a sample of articles from two newspapers, The New York Times and The Wall Street Journal, focusing on the period surrounding the Supreme Court's ruling in Students for Fair Admissions v. Harvard. The thesis uses the method of content analysis and framing theory to analyze these articles. The thesis first summarizes the context of the debate, the historical development of affirmative action, and its impact on Asian Americans. It then details the theoretical framework and methodological approach that was used for the analysis. The results of the analysis suggest that Asian Americans are predominantly presented in media discourse as victims of affirmative action and that affirmative action is framed negatively overall. This negative framing may influence the public perception on this issue.