Analýza slohových prací v žánru pohádky: vyjadřování časových vztahů
Analysis of written compositions in the genre of fairytail: time expressions
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193323Identifiers
Study Information System: 269005
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Adam, Robert
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schools
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
9. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
čas|vypravování|slohová práce|pohádkaKeywords (English)
time|tense|narrative|essay|fairytaleDiplomová práce se věnuje analýze slohových prací z hlediska vyjadřování časových vztahů. Jedná se o slohové práce žáků 1. ročníku střední průmyslové školy, ve kterých žáci převypravují klasickou pohádku O Červené karkulce. V prvních dvou kapitolách se práce zabývá vymezením útvaru vypravování ve stylistikách a učebnicích českého jazyka pro střední školy a tím, jak je vypravování uchopeno v rámcových vzdělávacích programech a jak se hodnotí. Ve třetí kapitole je představeno vyjadřování času v českém jazyce z pohledu lingvistického i naratologického. V samotné analýze pak práce sleduje vyjadřování času, jednak skrz slovesa (slovesný čas a vid, jednotnost slovesného času), jednak skrz další prostředky, jako jsou časová adverbia, jmenná vyjádření času. Dále se věnuje také naratologické analýze. Výsledky jsou shrnuty v závěru.
The thesis focuses on the analysis of written compositions in terms of expressing temporal relationships. It examines the compositions of first-year students from a secondary technical school in which the students retell the classic fairy tale Little Red Riding Hood. In the first two chapters, the thesis deals with defining the narrative form in stylistics and textbooks of the Czech language for secondary schools and how narrative is approached in the Framework Education Programmes and how it is assessed. In the third chapter the expression of time in the Czech language is presented from the linguistic and narratological point of view. In the actual analysis, the thesis examines the expression of time through verbs (verb tense and grammatical aspect, the consistency of verb tense), as well as other means such as temporal adverbs and nominal expressions of time. It also addresses narratological analysis. The results are summarized in the conclusion.