Umění z pohledu dětí: k rozvojetvornému potenciálu uměleckých děl
Art from Childs Perspective: to the Developmental Potencial od Artworks
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192952Identifiers
Study Information System: 267450
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Koťa, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
5. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Pedagogika volného času|percepce umění|dětské skupiny|dějiny umění|výtvarný oborKeywords (English)
Pedagogy of Free Time|Perception of Art|Children's Groups|Art History|Visual ArtUmění z pohledu dětí: k rozvojetvornému potenciálu uměleckých děl Abstrakt Práce se zabývá pohledem a názory dětí na vybraná umělecká díla, jež jim jsou předkládána v rámci volnočasové aktivity. Pokouší se shrnout jejich dojmy a schopnost zachytit umělecký přesah, který je do obrazu vložen samotným autorem. Teoretická část zahrnuje kapitoly zabývajícími se pojmem umění, vztahem výchovy a umění, vývojovým obdobím dítěte z hlediska percepce a úsudku a pedagogickým oblastem zabývajících se výtvarnou výchovou. Praktická část pak popisuje vybraná umělecká díla v konfrontaci s názorem dětí, zaznamenává a shrnuje rozhovory s nimi, věnuje se charakteristice jejich i celého procesu realizace. Stěžejní je pak rozbor reakcí a z něj vyvozené výsledky.
Art from childs perspective: to the developmental potencial of Artworks Abstract The diploma thesis examines the perspectives and opinions of children on selected works of art presented to them as part of a leisure activity. It attempts to summarize their impressions and ability to capture the artistic transcendence embedded in the artwork by the artist. The theoretical part includes chapters dealing with the concept of art, the relationship between education and art, the developmental period of the child in terms of perception and judgment, and pedagogical areas related to art education. The practical part describes selected works of art in comparison with the opinions of children, records and summarizes interviews with them, and focuses on the characteristics of both the children and the entire implementation process. The key aspect is the analysis of their reactions and the conclusions drawn from it.