Inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v současném Japonsku
Inclusive education of students with special educational needs in contemporary Japan
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192897Identifiers
Study Information System: 271023
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Labus, David
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Asian Studies: Japanese Studies
Department
Institute of Asian Studies
Date of defense
3. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
inkluzivní vzdělávání|žák se speciálními vzdělávacími potřebami|pedagogovéKeywords (English)
inclusive eductation|students with special edicational needs|teaching staffTématem této diplomové práce je inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v současném Japonsku. Práce se zaměřuje na japonské pedagogy působící v běžných školách a na jejich praktické zkušenosti při implementaci státních inkluzivních opatřeních. Cílem je zjistit, jaké faktory z jejich pohledu ovlivňují realizaci inkluzivního vzdělávání a jak úspěšné je podle nich v současnosti zavádění tohoto konceptu do praxe. Nejprve je problematika představena v obecné rovině a s ní související terminologie. Následně je nastíněn historický vývoj přístupu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v japonském prostředí, a to s důrazem na legislativní rámec v období od konce 2. světové války po současnost. Dále je popsáno působení pedagogů ve školním prostředí, jejich připravenost na inkluzivní praxi, podpora ze strany školy a spolupráce s dalšími aktéry inkluze. Stěžejní součástí práce je vícepřípadová studie, která v návaznosti na poznatky teoretické části rozebírá osobní zkušenosti pedagogů s realizací inkluzivního vzdělávání v různých regionech Japonska. Klíčová slova: inkluzivní vzdělávání, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, pedagogové
The topic of this thesis is inclusive education for students with special educational needs in contemporary Japan. This thesis focuses on Japanese educators working in mainstream schools and their experiences in implementing the inclusive measures set by government in praxis. The aim of this thesis is to find what factors influence the implementation of inclusive education from educators' point of view and how successful they think is the implementation of this concept currently. First, the issue is introduced in general terms and its associated terminology. Then the historical development of the approach to students with special educational needs is outlined in the Japanese context, with an emphasis on the legislative framework since the end of World War II to the present day. Furthermore, the role of teachers in the school setting is described as well as their readiness for inclusive practice, support from the school, and collaboration with other inclusion actors. A central part of this thesis is a multi-case study that is built on the findings of the theoretical part of this thesis, by discussing the personal experiences of educators when it comes to implementing inclusive education in different regions of Japan. Keywords: inclusive education, students with special educational needs, teaching staff