Vybrané specifické poruchy učení u studentů vysokých škol
Selected specific learning disabilities in university students
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192362Identifikátory
SIS: 260319
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dufková, Hana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
10. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
specifické poruchy učení|dyslexie|dysgrafie|dysortografie|studující vysokých škol|češtinaKlíčová slova (anglicky)
specific learning disabilities|dyslexia|dysgraphia|dysorthographia|university students|CzechBakalářská práce se zabývá vybranými specifickými poruchami učení (dále označované zkratkou SPU), konkrétně dysgrafií, dyslexií a dysortografií, u dospělých mluvčích češtiny, kteří studují na vysoké škole. Cílem je zmapování projevů SPU, dopadů na studium a možností pomoci. V teoretické části jsou definovány jednotlivé SPU, popsány jejich primární i sekundární projevy v dětském až dospělém věku. Dále shrnuje způsoby diagnostiky i terapie u dětí a dospělých, poslední část se věnuje výskytu SPU u vysokoškolských studentů, zahrnuje také popis podpory, kterou těmto studentům poskytuje Univerzita Karlova. Tato konkrétní univerzita byla vybrána jako názorný příklad kvůli tomu, že autorka práce na této univerzitě studuje. Praktická část je postavená na analýzách polostrukturovaných rozhovorů se dvěma vysokoškolskými studenty, obsahuje také analýzu vybraných textů jednoho z účastníků napsaných v době od počátku školní docházky do zakončení střední školy. Rozhovory jsou zaměřeny na zmapování zkušeností účastníků jakožto studentů s SPU a ilustrují vývoj a současný stav projevů SPU u účastníků. Praktická část je tak rozdělena do dvou celků, první je zakončen komentářem a vzájemným porovnáním informací získaných z rozhovorů, druhý je zakončen shrnutím poznatků získaných analýzami textů. Práce je zakončena...
The bachelor thesis deals with selected specific learning disabilities (from there on abbreviated as SPD), namely dysgraphia, dyslexia and dysortography, in adult speakers of Czech who are studying at university. The main aims of the thesis are mapping of manifestations of disabilities, mapping of impact on studies, also delimiting the possibilities of support for these students. The theoretical part defines the different SPDs and describes their primary and secondary manifestations in childhood as well as in adulthood. It also summarizes methods of diagnosis along with methods of therapy in children and adults. The last part is devoted to the occurrence of SPD in university students, including a description of support provided to these students by Charles University, which is being used as an example since the author of thesis attends this university. The practical part is based on analyses of semi-structured interviews with two university students, as well as an analysis of selected texts written by one of the participants in a time period between the beginning of a primary school and the end of high school. The interviews are aimed at mapping the participants' experiences as students with SPD, describing the development and current status of the participants' manifestations of SPD. Therefore,...