Guittone e Dante: due protagonisti della poesia delle origini
Guittone and Dante: two protagonists of early italian poetry
Guittone a Dante: dva představitelé italské poezie období počátků
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192287Identifiers
Study Information System: 266442
Collections
- Kvalifikační práce [23976]
Author
Advisor
Referee
Mengozzi, Chiara
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Italian Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
18. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Italian
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Dante Alighieri|Guittone d'Arezzo|poesia delle origini|duecento|intertextualitaKeywords (English)
Dante Alighieri|Guittone d'Arezzo|poesia delle origini|duecento|intertextuality(CZ) Práce se zaměřuje na postavu Guittona d'Arezzo, italského básníka ze 13. století, pohledem Danta Alighieriho. První část práce si klade za cíl zkoumat zmínky o básníkovi z Arezza v dílech Danta a zařadit tyto citace do širšího kontextu básnických diskusí, které vznikaly ve 13. století. Ve druhé části pokračuje analýza vlivu Guittona d'Arezza na poezii Danta, zaměřující se převážně na zkoumání metrických forem canzony a sonetu a identifikací možných lexikálních a strukturálních vypůjček. Klíčová slova poezie počátků, Duecento, metrika, intertextualita, literární dědictví
(EN) The thesis focuses on the figure of Guittone d'Arezzo, an Italian poet of the thirteenth century, viewed through the perspective of Dante Alighieri. The first section of the thesis aims to examine the mentions of the Aretine poet within Dante's work and to contextualize these citations within the broader context of poetic discussions that arose in the thirteenth century. In the second part, the analysis proceeds with an exploration of Guittone d'Arezzo's influence on the poetry of Dante, primarily delving into the metric forms of the canzone and the sonnet and identifying potential lexical and structural borrowings by Dante. Key words poetry of origins, Duecento, metrics, intertextuality, literary heritage