Komplexní rozvoj dítěte v předškolní výchově
Comprehensive child developmenz in preschool upbringing
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192238Identifiers
Study Information System: 232681
Collections
- Kvalifikační práce [23976]
Author
Advisor
Referee
Swoboda, Jaroslava
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
11. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
mateřská škola|vývoj|předškolní období|výchova|vzdělávání|školní zralost a připravenost|komunikace|vyhoření|diagnostika|motivace|aktivityKeywords (English)
kindergarten|development|preschool period|upbringing|education|school preparedness and readiness|communication|burnout|diagnosis|motivation|activitiesTato bakalářská práce se komplexně věnuje celému předškolnímu období. Především se zaměřuje na dětský vývoj, kdy jsou popsána všechna odvětví vývoje, a to vždy ve vztahu ke konkrétnímu věkovému období. Zahrnuto je také prolínání znalostí o vývoji do dalších oblastí úzce spojených s profesí učitele v mateřské škole. Bližší poznání vývojových oblastí může být mnohem více užitečné, než se může na první pohled zdát. Umožňuje řešit komplexní problémy jakým může být například profesní vyhoření nebo otázky vhodné motivace. Umožnuje zlepšovat komunikaci mezi všemi účastníky výchovně-vzdělávacího procesu. Pomáhá všem učitelům v poznání dětí a zvolení vhodného výchovného přístupu. Je učitelům pomocníkem, při volbě činností. V neposlední řadě pomáhá pochopit svět dětskýma očima, což je zásadní pro všechny pedagogy, kteří chtějí mít ve školkách jen šťastné děti. Toto a mnohem více se lze dočíst v této bakalářské práci. Klíčová slova: Mateřská škola, vývoj, předškolní období, výchova, vzdělávání, školní zralost a připravenost, komunikace, vyhoření, diagnostika, motivace, aktivity
This bachelor thesis is comprehensively devoted to the entire preschool period. It primarily focuses on child development where all branches of development are described, always in relation to a specific age period. The interweaving of knowledge about development into other areas closely related to the profession of a kindergarten teacher is also included. A closer look at developmental areas can be much more useful than it might seem at first glance. It makes it possible to solve complex problems such as professional burnout or issues of appropriate motivation. It makes it possible to improve communication between all participants in the educational process. It helps all teachers in getting to know children and choosing a suitable educational approach. It helps teachers in choosing activities. Last but not least, it helps to understand the world through children's eyes, which is essential for all educators who want only happy children in kindergartens. This and much more can be read in this bachelor thesis. Key words: Kindergarten, development, preschool period, upbringing, education, school preparedness and readiness, communication, burnout, diagnosis, motivation, activities