Diorama a jeho funkce v muzeu 21. století
Diorama and Its Role in the 21st Century Museum
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192156Identifikátory
SIS: 259004
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sixta, Václav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Informační studia a knihovnictví - Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií a knihovnictví
Datum obhajoby
17. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
dioráma|muzejní prezentace|percepce|interakce návštěvníka|muzejní edukaceKlíčová slova (anglicky)
diorama|museum presentation|perception|visitor's interaction|museum educationBakalářská práce představuje dioráma, klasický výstavní prvek, a zaměřuje se na něj jako na jednu z forem moderní muzejní prezentace, jelikož nyní je možné jej rozšířit o celou řadu edukačně-zábavních prvků. Cílem bakalářské práce je skrze vybrané dioráma přiblížit, jak návštěvníci dioráma vnímají a jak s ním interagují. Práce rovněž odpovídá na otázku, jestli se návštěvníci skrze dioráma učí a jak ho vnímají v kontextu moderní muzejní prezentace obecně. Výzkumná část se zaměřuje na dioráma v Národním muzeu, které se v expozici Zázraky evoluce věnuje mořskému ptactvu. Metodologicky výzkum využívá kombinaci metod nezúčastněného pozorování a polostrukturovaného rozhovoru tak, aby bylo dosaženo co nejdetailnějšího poznání situace. Výsledky výzkumu se zakládají na 60 protokolech nezúčastněného pozorování a 30 provedených polostrukturovaných rozhovorech, které probíhaly jak v českém, tak v anglickém jazyce. Ukázalo se, že dioráma pro návštěvníky představuje moderní a atraktivní formu prezentace, avšak vybrané dioráma vnímali pouze povrchně, jelikož chybělo více doprovodných prvků, které by prohloubily jejich poznání a zážitek z návštěvy muzea.
The bachelor thesis introduces diorama, a classic exhibition element, and focuses on it as one of the forms of modern museum presentation, as it can now be expanded with a variety of educational and entertaining elements. The aim of the bachelor thesis is to explore how visitors perceive and interact with the selected diorama. The thesis also addresses the question of whether visitors learn through dioramas and how they perceive them in the context of modern museum presentation in general. The research part focuses on the diorama at the National Museum, which is dedicated to marine birds in the exhibition The Miracles of Evolution. Methodologically, the research employs a combination of methods including non-participant observation and semi-structured interviews to achieve the most detailed understanding of the situation. The research results are based on 60 protocols of non-participant observation and 30 conducted semi-structured interviews, which were conducted in both Czech and English. It was found that dioramas represent a modern and attractive form of presentation for visitors; however, the selected diorama was perceived only superficially because it lacked more accompanying elements that would deepen visitors' knowledge and enhance their museum experience.