Výuka vývoje českého jazyka na gymnáziu
Teaching the History of the Czech Language at Grammat School
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191844Identifikátory
SIS: 182066
Kolekce
- Kvalifikační práce [23716]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šmejkalová, Martina
Štěpáník, Stanislav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
25. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
vývoj češtiny|střední škola|gymnázium|výuka|učivo|učebnice češtiny|didaktikaKlíčová slova (anglicky)
History of the Czech Language|secondary school|grammar school|teaching|curriculum|Czech language textbooks|didacticsDisertační práce Výuka vývoje českého jazyka na gymnáziu se věnuje současné výuce tohoto tématu na gymnáziu. Představuje možnosti pro toto téma v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia a jejich realizaci ve školních vzdělávacích programech gymnázií pěti krajů. Pomocí dotazníku zjišťuje praxi učitelů těchto krajů a zpracování tématu vývoje češtiny v učebnicích a pracovních sešitech, které tito učitelé používají. Kromě toho shrnuje způsob prezentace vývoje českého jazyka v didaktice, představuje elektronické zdroje k tématu a uvádí možnosti pro exkurze k tématu. Jako přílohu uvádí seznam škol z vybraných krajů s informacemi vztahujícími se k vývoji češtiny, které jsou obsaženy v jejich ŠVP.
The thesis Teaching the History of the Czech Language at Grammar School deals with the current teaching of this theme at grammar schools. The thesis presents the possibilities for the inclusion of this theme within the Framework Educational Programme for Secondary General Education (Grammar Schools) and their realisation in School Educational Programmes of grammar schools of five regions. Using a questionnaire, it investigates teaching practices of Czech language teachers from these regions and the presentation of the theme in textbooks and workbooks they use. In addition, the thesis summarizes the way in which this topic is treated in pedagogical guides, presents relevant electronic sources and gives possibilities for thematic excursions. As a supplement to the thesis, we include a list of schools from the selected regions supplemented with information related to the history of the Czech language contained in their School Educational Programmes.