Problém atonality ve Scrutonově koncepci hudební zkušenosti
The Problem of Atonality in Scruton's Conception of Musical Experience
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191727Identifikátory
SIS: 254231
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kopčáková, Slávka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Estetika
Katedra / ústav / klinika
Katedra estetiky
Datum obhajoby
20. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
atonalita|estetická zkušenost|estetický zájem|exprese|hudební porozumění|hudební poslech|hudební zkušenost|metafora|tonalitaKlíčová slova (anglicky)
atonality|aesthetic interest|aesthetic experience|expression|metaphor|musical experience|musical listening|musical understanding|tonalityDiplomová práce se zabývá problematikou tonality a atonality ve Scrutonově koncepci hudební zkušenosti. Jejím předmětem je výzkum toho, jak Scruton pohlíží na pojmy tonality atonality a jak se jeho pojetí hudební zkušenosti a hudebního porozumění promítá do jeho hodnocení tonální a atonální hudby. Cílem práce je ukázat, že Scrutonovu teorii hudební zkušenosti, která slouží k vysvětlení posluchačova porozumění tonální hudbě, lze rovněž využít jednak k výzkumu hudebního porozumění atonálním dílům, jednak k obhajobě svébytné pozice atonality v hudebních dějinách. Prostředkem k naplnění tohoto cíle je kritická analýza Scrutonovy obhajoby tonality a kritiky atonality, dále výzkum jeho pohledu na hudební dějiny, a nakonec podrobný výklad jeho teorie hudební zkušenosti. Práce je rozdělena do třech hlavních tematických oblastí. První oblast představuje základní uvedení do historického kontextu práce, v němž je stručně pojednáno o pojmech tonality a atonality, vývojových tendencích artificiální hudby první poloviny dvacátého století a Scrutonově hodnocení tonální a atonální hudby. Druhá oblast se zaměřuje na popis Scrutonovy koncepce hudební zkušenosti, na výklad jeho filosofie tonality a v neposlední řadě na jeho kritiku atonality. Důležitou roli zde kromě Scrutonova vlastního pojetí hudebního porozumění...
The thesis deals with the issue of tonality and atonality in Scruton's conception of musical experience. It explores how Scruton views the concepts of tonality and atonality and how his conception of musical experience and musical understanding is reflected in his evaluation of tonal and atonal music. The aim of this thesis is to show that Scruton's theory of musical experience, which serves to explain the listener's understanding of tonal music, can also be used both to investigate musical understanding of atonal works and to defend the peculiar position of atonality in musical history. The means to accomplish this goal is through a critical analysis of Scruton's defence of tonality and critique of atonality, then an exploration of his view of music history, and finally a detailed discussion of his theory of musical experience. The thesis is divided into three main thematic areas. The first area provides a basic introduction to the historical context of the work, briefly discussing the concepts of tonality and atonality, the developmental tendencies of classical music in the first half of the twentieth century, and Scruton's assessment of tonal and atonal music. The second area focuses on an account of Scruton's conception of musical experience, an interpretation of his philosophy of tonality,...