Způsoby přisvojení. Americká a britská literární kritika Čapkova R.U.R. ve 20. letech dvacátého století
Ways of appropriation. American and British literary criticism of Čapek's R.U.R. in the 1920s
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191675Identifiers
Study Information System: 258832
Collections
- Kvalifikační práce [2276]
Author
Advisor
Referee
Charypar, Michal
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of European Culture with specialisation in History of Literature
Department
Department of Ecclesiastical History and Literary History
Date of defense
17. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Karel Čapek, R.U.R, kritika, intertextualita, The New York Times, Manchester Guardian, The ObserverKeywords (English)
Karel Čapek, R.U.R, criticism, intertextuality,The New York Times, Manchester Guardian, TheObserverPředkládaná diplomová práce se zabývá kritickým přijetím dramatu R.U.R. československého autora Karla Čapka a jeho prvních inscenací v anglo-americkém prostředí ve 20. letech dvacátého století. Materiálově vychází především z archiválií dostupných ve fondu Karla Čapka v pražském Památníku národního písemnictví, přičemž jedním z jejích vedlejších cílů je zjištění bibliografických údajů, které tyto materiály postrádají. Při zpracování kritik R.U.R. v USA a Velké Británii se zaměřuje na intertextové a interkulturní vazby. Klíčová slova kritika, recepce, R.U.R., Karel Čapek, Československo, intertextovost
The diploma thesis deals with the critical reception of the drama R.U.R. by the Czechoslovak author Karel Čapek and with the critical reception of its first productions in the Anglo-American environment in the 1920s. Materially, the work is based primarily on archival materials available in the Karel Čapek fond at the Museum of Czech Literature (Památník národního písemnictví) in Prague, one of its secondary aims is to identify the bibliographical data of these materials. In dealing with R.U.R. criticism in the U.S. and the U.K., the work focuses on its intertextual and intercultural relations. Keywords criticism, reception, R.U.R., Karel Čapek, Czechoslovakia, intertextuality