Formování veřejného mínění
Public opinion formation
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191429Identifikátory
SIS: 265350
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Buriánek, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
14. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
agenda setting|veřejné mínění|válka na UkrajiněKlíčová slova (anglicky)
agenda setting|pubic opinion|War in UkraineDiplomová práce se zabývá tématem formování vnímání hrozby v souvislosti s válkou na Ukrajině. Základní myšlenkový rámec vychází z teorie agenda setting, která předpokládá silnou roli médií v procesu formování veřejného mínění, v našem případě vnímání hrozby. Práce využívá smíšené metody, konktrétně kombinaci mediální analýzy, sekundární analýzy datasetu a analýzu kvalitativních rozhovorů. Výsledky ukázaly, že lidé na začátku období války na Ukrajině svými obavami reagovali na mediální agendu nepřímo, protože četnost sledování celospolečenského dění v médiích nesouvisela s tím, jakou hrozbu lidé pociťují, ale souvisela s podílem zpráv o válce na Ukrajině v médiích. Zjistili jsme, že zprostředkující proměnnou je zájem, který se může projevovat například sledováním médií nebo diskusí. Podle našich výsledků úroveň hrozby souvisí také pocitem ohrožení válečným konfliktem, úzkostí a vnímáním situace na Ukrajině jakožto nejdůležitější celospolečenské téma. Role sociodemografických charakteristik se ukázala jako věcně nedůležitá. Klíčová slova Agenda setting, mediální efekt, válka na Ukrajině, vnímání hrozby, smíšený design
This thesis investigates the formation of threat perception in the context of the war in Ukraine. The theoretical framework is based on agenda-setting theory, which posits a strong influence of media in shaping public opinion, in this case, threat perception. The research employs mixed methods, specifically a combination of media analysis, secondary analysis of a dataset, and analysis of qualitative interviews. The findings indicate that at the beginning of the war in Ukraine, people's concerns responded indirectly to the media agenda. The frequency of following general social events in the media did not correlate with the level of threat people perceived. However, the level of threat was positively associated with the proportion of news about the war in Ukraine in the media, with interest and discussion acting as mediating variables. Additionally, the results suggest that the level of perceived threat is also related to the feeling of being threatened by the war, anxiety, and the perception of the situation in Ukraine as the most important social issue. The role of sociodemographic characteristics was found to be insignificant. Keywords Agenda setting, media effect, war in Ukraine, threat perception, mixed design