Senzomotorické obtíže u dětí s poruchami řeči
Sensorimotor difficulties in children with speech impairments
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191341Identifikátory
SIS: 244965
Kolekce
- Kvalifikační práce [8928]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Daďová, Klára
Oponent práce
Majorová, Simona
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Aplikovaná tělesná výchova a sport osob se specifickými potřebami
Katedra / ústav / klinika
Katedra zdravotní TV a tělovýchovného lékařství
Datum obhajoby
19. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
řečové obtíže, vývojová dysfázie, děti, diagnostika, motorika, senzitivní funkceKlíčová slova (anglicky)
speech disorder, developmental dysphasia, children, diagnostics, motor, sensory functionNázev: Senzomotorické obtíže u dětí s poruchami řeči Cíle: Hlavním cílem diplomové práce je zhodnocení senzomotorických funkcí u dětí s poruchami řeči pomocí standardizovaných testových baterií. Metody: Výzkumu se zúčastnilo 27 dětí (21 chlapců, 6 dívek) s řečovými problémy z logopedické základní školy ve věkovém rozmezí 11-15 let (12,4 let±1,05). U výzkumného souboru se testovala se motorika pomocí testovací baterie MABC-2 a Unifittestu 6-60. Dále se testovaly senzitivní funkce dle Nottinghamského vyšetření čití. Probandům byl také předán dodatkový dotazník pro získání doplňujících informací. Následně byla vytvořena datová matice. Analýza dat probíhala v Microsoft Excel a v programu Jamovi. Výsledky: Děti s poruchou řeči vykazovaly vyšší výskyt motorických obtíží v porovnání s českými normami. Dle celkového skóre STS v testu MABC-2 se v pásmu významných motorických obtíží pohybovalo 63 % (17), což je 13x více oproti normám. Byl prokázán statisticky významný vztah mezi Unifittestem a MABC-2. Dále pozitivní korelační vztah byl také potvrzen mezi komponentou BAL v MABC-2 a úkolem skok do dálky v Unifittestu 6-60. Ze senzitivních funkcí byl potvrzen statisticky významný korelační vztah mezi taktilním čitím a komponentou házení a chytání v MABC-2. Mezi ostatními kvalitami čití vztah s MABC-2 shledán...
Title: Sensorimotor difficulties in children with speech impairments Objectives: The main aim of the thesis is to assess sensorimotor functions of children with speech disorders using standardized test batteries. Methods: 27 children were part of the study (21 boys, 6 girls), all with speech disorders from an elementary school in the age range 11-15 (12,4 years±1,05). Motor skills were tested with data collection testing batteries MABC-2, Unifittest 6-60. Furthermore, sensory functions were tested using the Nottingham Sensory Assessment. Probands were also provided with a supplementary questionnaire to gather additional information. In the next step a data matrix was created in Microsoft Excel where all data were input. Data analysis was conducted using programs Microsoft Excel and Jamovi. Results: Children with speech disorders showed higher prevalence of motor difficulties compared to Czech norms. According to the overall STS score in MABC-2 test, 63 % (17) were in the range of significant motor difficulties, which is 13 times higher than the norms. A statistically significant relationship between the Unifittest and MABC-2 was proven.In addition, a positive correlation was also confirmed between the BAL component of the MABC-2 and the long jump task in the Unifittest 6-60. Among the sensory...