Posuzování připravenosti předškolního dítěte pro vstup na základní školu
Assessing a preschool child's readiness to enter primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190757Identifiers
Study Information System: 258701
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Valášková Vincejová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
11. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Školní zralost|Odklad školní docházky|Předškolní vzdělávání|Dítě předškolního věku|Školní připravenostKeywords (English)
School maturity|Postponement of school attendance|Pre-school education|Preschool child|School readinessTato diplomová práce se zaměřuje na komplexní analýzu problematiky posuzování školní připravenosti předškolních dětí, na níž se vážou i vysoké počty odkladů školní docházky v České republice. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce popisuje široké spektrum faktorů ovlivňujících školní připravenost. Věnuje se vývoji dítěte v předškolním věku, diagnostice školní připravenosti, funkci zápisu na základní školu, platné legislativě i problematice odkladů školní docházky. Empirická část práce je kvantitativního charakteru a byla provedena pomocí polostrukturovaných dotazníků. Cílem výzkumu bylo porovnat, zda se postoj rodičů ke školní připravenosti dětí shoduje s pohledem pedagogů či nikoliv. Výsledky výzkumu rovněž zobrazují, jak zásadní vliv na udělení odkladu školní docházky má rodina dítěte či jaké oblasti školní připravenosti jsou nejvíce problematické. Klíčová slova: Školní zralost; Odklad školní docházky; Předškolní vzdělávání; Dítě předškolního věku; Školní připravenost
This thesis focuses on a comprehensive analysis of the issue of assessing the school readiness of preschool children, which is related to the high number of school dropouts in the Czech Republic. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part of the thesis describes a wide range of factors influencing school readiness. It focuses on child development in preschool age, diagnostics of school readiness, the function of enrolment in primary school, legislation in force and the issue of school deferment. The empirical part of the thesis is quantitative in nature and was conducted using semi-structured questionnaires. The aim of the research was to compare whether parents' attitudes towards their children's school readiness coincide with teachers' views. The results of the research also show how crucial the influence of the child's family on the granting of a school deferral is or what areas of school readiness are most problematic. Key words: School maturity; Postponement of school attendance; Pre-school education; Preschool child; School readiness