Retrospektiva v historickém myšlení se zaměřením na výuku dějepisu
Retrospection in Historical Thinking Focussed on History Teaching
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190495Identifiers
Study Information System: 260245
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Činátl, Kamil
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Historie - české dějiny v evropském kontextu - Tlumočnictví: čeština - francouzština
Department
Institute of Czech History
Date of defense
7. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
retrospektiva|historické vzdělávání|historické myšlení|poznávání minulostiKeywords (English)
retrospective|historical education|historical thinking|learning about the pastDiplomová práce se zabývá tématem retrospektivy, retrospektivní reflexe v historickém myšlení a možnostmi jejího využití v dějepisném vzdělávání. Definuje pojem retrospektivy a popisuje ho v kontextu historického myšlení jako jeden z možných způsobů poznávání minulosti. Diplomantka v práci analyzuje, do jaké míry a v jaké formě se retrospektiva promítá do jednotlivých konceptů historického myšlení, jak ho popsali Peter Seixas a Tom Morton. Diplomová práce se na základě takové analýzy snaží odpovědět na otázku, jaký potenciál má retrospektivní reflexe v praxi dějepisného vzdělávání. Klíčová slova: Retrospektiva, historické vzdělávání, historické myšlení, poznávání minulosti.
The thesis deals with the topic of retrospective, retrospective reflection in historical thinking and the possibilities of its use in history education. It defines the term retrospective and describes it in the context of historical thinking as one of the possible ways of learning about the past. The thesis analyses to what extent and in what form retrospection is reflected in different concepts of historical thinking as described by Peter Seixas and Tom Morton. Based on such an analysis, the thesis seeks to answer the question of the potential of retrospective reflection in the practice of history education. Key words: Retrospective, historical education, historical thinking, learning about the past.