Retrospektiva v historickém myšlení se zaměřením na výuku dějepisu
Retrospection in Historical Thinking Focussed on History Teaching
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190495Identifikátory
SIS: 260245
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Činátl, Kamil
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Historie - české dějiny v evropském kontextu - Tlumočnictví: čeština - francouzština
Katedra / ústav / klinika
Ústav českých dějin
Datum obhajoby
7. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
retrospektiva|historické vzdělávání|historické myšlení|poznávání minulostiKlíčová slova (anglicky)
retrospective|historical education|historical thinking|learning about the pastDiplomová práce se zabývá tématem retrospektivy, retrospektivní reflexe v historickém myšlení a možnostmi jejího využití v dějepisném vzdělávání. Definuje pojem retrospektivy a popisuje ho v kontextu historického myšlení jako jeden z možných způsobů poznávání minulosti. Diplomantka v práci analyzuje, do jaké míry a v jaké formě se retrospektiva promítá do jednotlivých konceptů historického myšlení, jak ho popsali Peter Seixas a Tom Morton. Diplomová práce se na základě takové analýzy snaží odpovědět na otázku, jaký potenciál má retrospektivní reflexe v praxi dějepisného vzdělávání. Klíčová slova: Retrospektiva, historické vzdělávání, historické myšlení, poznávání minulosti.
The thesis deals with the topic of retrospective, retrospective reflection in historical thinking and the possibilities of its use in history education. It defines the term retrospective and describes it in the context of historical thinking as one of the possible ways of learning about the past. The thesis analyses to what extent and in what form retrospection is reflected in different concepts of historical thinking as described by Peter Seixas and Tom Morton. Based on such an analysis, the thesis seeks to answer the question of the potential of retrospective reflection in the practice of history education. Key words: Retrospective, historical education, historical thinking, learning about the past.