Komparace pojetí postsovětského období v ruských a ukrajinských učebnicích dějepisu vydaných po roce 2000
Comparison of the Concept of the Post-Soviet Period in Russian and Ukrainian History Textbooks Published after 2000
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190461Identifiers
Study Information System: 252162
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Tumis, Stanislav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
East European Studies
Department
Institute of East European Studies
Date of defense
27. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
učebnice dějepisu|vzdělávací politika|postsovětské období|rusko-ukrajinské vztahy|politika paměti|soudobé dějinyKeywords (English)
history textbook|educational policy|post-Soviet period|Russian-Ukrainian relations|politics of memory|contemporary historyDiplomová práce je zaměřena na komparaci pojetí postsovětského období v ukrajinských a ruských učebnicích dějepisu vydaných po roce 2000 a vzdělávací politiky v oblasti výuky dějepisu obou států. První část práce se zaobírá státní politikou v oblasti dějepisné výuky s důrazem na vývoj v období po roce 2000. Pro úplnost výkladu práce zahrnuje také stručné nastínění vývoje problematiky v předchozím období. Druhá část práce se zaměří na komparaci učebnicových výkladů pomocí analýzy založené na teorii Paula Ricoeura o vztahu vyprávění a času.
The diploma thesis is dedicated to the comparison of the concept of the post-Soviet period in Ukrainian and Russian history textbooks published after the year 2000 and the educational policy in the field of history teaching in both countries. The first section deals with the state policy in the field of history teaching with an emphasis on the developments in the period after the year 2000. For completeness, an outline of the development of the issue in the previous period is also considered. The second section concentrates on the comparison of textbook interpretations using an analysis based on Paul Ricoeur's theory of the relationship between narrative and time.