Prevence rizikového chování žáků v komunitní ZŠ Na dvorečku
Prevention of risky behavior of pupils in the Na dvorečku community elementary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189852Identifikátory
SIS: 264976
Kolekce
- Kvalifikační práce [19124]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Stará, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
22. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
minimální preventivní program, klima školy, klima třídy, komunitní základní škola, metodik prevenceKlíčová slova (anglicky)
minimum prevention program, school climate, classroom climate, community elementary school, methodist of preventionTato diplomová práce se zaměřuje na realizaci preventivního programu na základní škole Na dvoreku. Cílem práce bylo zmapovat preventivní aktivity školy, jejich reálný dopad na žáky a navrhnout změny, které povedou k zvýšení efektivity realizace preventivního programu. Ve výzkumu jsme se zaměřovali především na otázky týkající se nastavené preventivní strategie školy, metod, které škola využívá pro její naplnění a způsobu, jak škola zjišťuje reálný dopad preventivních aktivit na žáka. V teoretické ásti se zabýváme zabezpeením prevence rizikového chování dětí v eské republice. Popisujeme leny a funkci školního poradenského pracoviště, typy rizikového chování a nastiňujeme tuto problematiku z hlediska eské legislativy. Dále popisujeme význam a tvorbu preventivního programu školy, jeho cíle a možnosti evaluace. Zvláštní kapitolu věnujeme klimatu školy. Pro náš výzkum jsme vybrali design kvalitativního výzkumu - akní výzkum, v rámci empirické ásti tedy popisujeme jeho charakter a funkci. Ke sběru dat bylo využito pozorování, polostrukturovaných rozhovorů, ohniskové skupiny a analýzy dokumentů. V rámci výzkumu došlo ke zjištění, jak škola podporuje efektivitu nastaveného preventivního programu a byl sestaven plán kroků k jejímu zlepšení. V plánu jsou uvedené konkrétní kroky pro jednotlivé...
This diploma thesis focuses on the implementation of a preventive program at Na dvorečku elementary school. The goal of the work was to map the preventive activities of the school, their real impact on the pupils and to propose changes that will lead to an increase in the effectiveness of the implementation of the preventive program. In the research, we focused primarily on questions related to the school's preventive strategy, the methods the school uses to fulfill it, and the way the school determines the real impact of preventive activities on the student. The theoretical part deals with the prevention of risky behaviour of children in the Czech Republic. We describe the members and function of the school counseling workplace, types of risky behavior and outline this issue in terms of Czech legislation. We also describe the importance and creation of the school's preventive program, its goals and evaluation options. We dedicate a special chapter to the school climate. For our research, we chose the design of qualitative research - action research, so we describe its character and function within the empirical part. Observation, semi-structured interviews, focus groups and document analysis were used to collect data. As part of the research, it was discovered how the school supports the...