Výuka etiky na právnických fakultách
Teaching Ethics at Law Schools
rigorous thesis (RECOGNIZED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188304Identifiers
Study Information System: 265833
Collections
- Kvalifikační práce [13916]
Author
Referee
Žák Krzyžanková, Katarzyna
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law and Jurisprudence
Department
Department of Legal Theory and Legal Doctrines
Date of defense
5. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
Výuka etiky, právnická fakulta, právní etikaKeywords (English)
Ethics teaching, law faculty, legal ethicsNázev diplomové práce, abstrakt a 3 klíčová slova v českém jazyce Výuka etiky na právnických fakultách Diplomová práce se zaměřuje na význam a potřebu výuky etiky na právnických fakultách. Základní tezí této práce je, že etika by měla být jedním z nejdůležitějších předmětů na právnických fakultách. Pro podporu této teze jsou zkoumány tři klíčové otázky: proč učit etiku na právnických fakultách, co učit v rámci výuky etiky, a jak přesně výuku etiky vyučovat. Práce využívá analýzu psychologických studií, rešerše relevantní odborné literatury, zejména zahraničních zdrojů, a místy i komparatistiku stavu výuky etiky ve Spojených státech amerických se stavem v České republice. Výsledkem je obhájení základní teze a poskytnutí obecného referenčního rámce, který může být použit pro další evoluci právnického vzdělávání. Práce také otevírá prostor pro další diskusi o nutnosti změn ve výchově budoucích právníků a nabízí směr, jakým by se mohla tato výuka ubírat, včetně integrace didaktických metod. Práce je strukturována tak, že postupuje výkladem od abstraktního ke konkrétnímu. Zároveň každá kapitola staví základ pro pochopení té následující. V první kapitole práce poskytuje obecná definiční východiska. Zevrubně vysvětluje, co je to morálka, etika, jaký je vztah práva a morálky, či co je to právní etika. Po objasnění...
Název diplomové práce, abstrakt a 3 klíčová slova v anglickém jazyce Teaching Ethics at Law Schools The thesis focuses on the importance and need for teaching ethics at law schools. The basic thesis of this text is that ethics should be one of the most important subjects in law schools. To support this thesis, three key questions are explored: why teach ethics in law schools, what to teach in teaching ethics, and how exactly to teach ethics. The thesis employs an analysis of psychological studies, a search of relevant literature, particularly foreign sources, and, in places, a comparative analysis of the state of ethics teaching in the United States with the state of ethics teaching in the Czech Republic. As a result, the basic thesis is defended and a general frame of reference is provided that can be used for the further evolution of legal education. The thesis also opens the space for further discussion on the necessity of changes in the education of future lawyers and offers a direction in which this teaching could be directed, including the integration of modern didactic methods. The thesis is structured in such a way that it proceeds in an explanatory way from the abstract to the concrete. At the same time, each chapter lays the foundation for understanding the next. In the first chapter, the thesis...