Zhodnocení stavu výuky zdravotní tělesné výchovy na základních a středních školách: analýza dosavadních výzkumných zjištění
Evaluation of teaching Health and Physical Education at primary and secondary schools: Analysis of existing research
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187811Identifiers
Study Information System: 254924
Collections
- Kvalifikační práce [8840]
Author
Advisor
Consultant
Vařeková, Jitka
Referee
Nováková, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Teacher Education of Physical Education for Upper Secondary Schools with specialisation in Health Education
Department
Department of Adapted Physical Education and Sport Medicine
Date of defense
17. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
mladší školní věk, starší školní věk, oslabení žáků, uvolňování žáků, pohybové projektyKeywords (English)
younger school age, older school age, pupils weaknesses, release of pupils, movement projectsNázev: Zhodnocení stavu výuky zdravotní tělesné výchovy na základních a středních školách: analýza dosavadních výzkumných zjištění Cíle: Cílem diplomové práce je analyzovat a zhodnotit aktuální stav výuky zdravotní tělesné výchovy na školách v České republice s využitím existujících výzkumných studií. Metody: V této práci byla použita metoda komparativní analýzy k vyhodnocení existujících bakalářských a diplomových prací zaměřených na zdravotní tělesnou výchovu. Data byla čerpána z databází Google Scholar, Digitální repozitář UK, theses.cz a ResearchGate. Dále také byla analyzována z dotazníkových šetření prováděných od roku 2005 mezi učiteli. Výsledky: Výsledky práce odhalují, že zdravotní tělesná výchova se na 194 školách z 226 zkoumaných nevyučuje. Mezi nejčastější zdravotní oslabení 104 škol uvádí oslabení pohybového aparátu. Hlavní překážky pro zařazení zdravotní tělesné výchovy do školního programu zahrnují nedostatečné finanční zdroje, což uvádí celkem 104 škol a nedostatek kvalifikovaných učitelů. Tento problém uvádí 69 škol. Jako efektivní alternativy se ukázaly různé projekty zaměřené na podporu pohybu a zdraví dětí, stejně jako začleňování pohybových aktivit do jiných předmětů. Klíčová slova: mladší školní věk, starší školní věk, oslabení žáků, uvolňování žáků, pohybové projekty
Title: Evaluation of teaching Health and Physical Education at primary and secondary schools: Analysis of existing research Objectives: The objective of this thesis is to analyse and evaluate contemporary state of teaching Health and Physical Education at schools in the Czech Republic with using existing research studies. Methods: In this theses methods of comparative analysiswere used in order to evaluate existing bachelor and diploma theses focused on health and physical education. The data were drawn from Google Scholar database, the digital database of Charles University, theses.cz and from the ResearchGate. Furthermore, data from questionaires carried out among teachers in 2005 were included. Results: The results say, that Health and Physical education is not taught at 194 schools from the whole of 226 researched schools. The most common health issue mentioned by 104 schools being the weakenning of moving apparatus. The main obstacles for inclusion of PE into school curriculum mentioned insufficiant finances and lack of professional teaching staff. Such issues are mentioned by 64 schools. Effective options mentioned are various projects supporting PE as well as inclusion of physical activities in other school subjects. Keywords: younger school age, older school age, pupils weaknesses, release...