Odpovědnost dopravce vůči cestujícím v letecké dopravě
Air carrier's liability to passengers
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187556Identifikátory
SIS: 241258
Kolekce
- Kvalifikační práce [13916]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lederer, Vít
Fakulta / součást
Právnická fakulta
Obor
Právo
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanského práva
Datum obhajoby
5. 1. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Právnická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
občanskoprávní odpovědnost, letecká doprava, Montrealská úmluvaKlíčová slova (anglicky)
civil liability, air carriage, Montreal ConventionOdpovědnost dopravce vůči cestujícím v letecké dopravě Abstrakt Diplomová práce se zabývá občanskoprávní odpovědností dopravce vůči cestujícím v letecké dopravě. Současná právní úprava je nerovnoměrně rozprostřena do třech úrovní - mezinárodní, evropské a vnitrostátní - přičemž její těžiště je zakotveno v Montrealské úmluvě, jejíž působnost je unijním nařízením rozšířena na všechny dopravce EU. Práce analyzuje vztah mezi jednotlivými úrovněmi právní úpravy. Zvláštní pozornost je věnována charakteru výlučnosti pravidel obsažených v Montrealské úmluvě a jeho spornému výkladu v právní teorii a soudní praxi. Autorka se blíže zaměřuje na dvě hlavní oblasti odpovědnosti leteckého dopravce vůči cestujícím a identifikuje problematická místa jejich právní úpravy, pramenící především z absence definic stěžejních pojmů. První oblastí je odpovědnost v případě újmy na zdraví, kde je pozornost nejprve věnována výkladu pojmu nehody, v jejímž důsledku došlo k usmrcení nebo zranění cestujícího, a poté výkladu pojmu zranění se zaměřením na možné zahrnutí psychické újmy na zdraví. Druhou oblast představuje odpovědnost dopravce v případě zpoždění; zde se autorka zabývá vztahem paralelních úprav na mezinárodní a evropské úrovni a okolnostmi zprošťujícími dopravce odpovědnosti. Cílem práce je zhodnotit význam judikatury ve...
Air carrier's liability to passengers Abstract The thesis deals with the civil liability of a carrier towards passengers in air transport. The current legislation is unevenly spread over three levels - international, European and national - with its core being enshrined in the Montreal Convention, the scope of which is extended to all EU carriers by an EU regulation. The thesis analyses the relationship between the different levels of regulation. Particular attention is given to the exclusivity character of the rules contained in the Montreal Convention and the disputed interpretation of the exclusivity rule in legal theory and judicial practice. The author focuses on two main areas of air carrier liability to passengers and identifies problematic aspects of their legal regulation, stemming mainly from the lack of definitions of key terms. The first area is liability in the event of personal injury, where attention is given to the interpretation of the concept of an accident resulting in death or bodily injury to a passenger, and then to the interpretation of the concept of bodily injury, with a focus on the possible inclusion of psychological injury. The second area is the liability of the carrier in the event of delay; here the thesis examines the relationship between parallel regulations at international...