3D analýza rychlých opakovaných pohybů při spasticitě
3D analysis of rapid alternating movements in spasticity
diploma thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187479Identifiers
Study Information System: 210422
Collections
- Kvalifikační práce [1797]
Author
Advisor
Referee
Honzátková, Lenka
Faculty / Institute
Second Faculty of Medicine
Discipline
Physiotherapy
Department
Department of Rehabilitation and Sports Medicine
Date of defense
6. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, 2. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Spasticita, rychlé opakované pohyby, autoterapie, délka kroku, 3D kinematická analýzaSpasticita je projevem poruchy centrálního motoneuronu, příčinou poruchy může být například trauma, ischemie, hemoragie, zánět či nádor. I v současné době je těžké definovat patofyziologické mechanizmy spasticity, a stejně tak i stanovit léčbu. Cílem této práce bylo ověření bezprostředního a dlouhodobého efektu cvičení rychlých opakovaných pohybů na délku kroku u postižené dolní končetiny při spastické paréze. Teoretická část se věnuje shrnutí poznatků o syndromu centrálního motoneuronu, vyšetření a jeho léčbě. Praktická část zahrnuje vyšetření a zhodnocení efektu cvičení rychlých opakovaných pohybů pomocí 3D kinematické analýzy a dotazníku.
Spasticity is a manifestation of a central motoneuron disorder; the cause of the disorder may be trauma, ischemia, hemorrhage, inflammation or tumor. Even nowadays, it is difficult to define the pathophysiological mechanisms of spasticity, as well as to establish treatment. The aim of this study was to examine the immediate and long-term effect of rapid alternating movements training on stride length in the affected lower limb in spastic paresis. The theoretical part is devoted to a summary of the knowledge about central motoneuron syndrome, examination and its treatment. The practical part includes examination and evaluation of the effect of of rapid alternating movements exercises using 3D kinematic analysis and a questionnaire.