Sebevzdělávání sester v IP po zrušení zákonné povinnosti jeho dokládání
Self-education of nurses in IC after the abolition of the legal obligation to prove it
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186863Identifiers
Study Information System: 235806
Collections
- Kvalifikační práce [3007]
Author
Advisor
Referee
Antalová, Natália
Faculty / Institute
Third Faculty of Medicine
Discipline
Intensive Care
Department
Department of Anaesthesia and Intensive Care Medicine 3FM CU and UHKV
Date of defense
25. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, 3. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce se zabývá sebevzděláváním sester v intenzivní péči po ukončení zákonné povinnosti jeho dokládání. Cílem této diplomové práce bylo zjistit, zda se sestry v intenzivní péči sebevzdělávají a zda vědí, kde si mohou vzdělávací akce vyhledávat. Diplomová práce sestává ze tří částí: teoretická, praktická a tvorba webové stránky. Teoretická část práce seznamuje s pojmem všeobecná sestra a studium, celoživotní vzdělávání, vzdělávání ve vybraných nemocnicích, vzdělávání ve vybraných zahraničních zemích a sesterské organizace, webové vzdělávací zdroje. Praktická část se skládá z kvantitativního výzkumného šetření, které probíhalo hlavně ve dvou velkých fakultních nemocnicích v Praze. Šetření probíhalo formou dotazníku, který jsem pro potřeby diplomové práce vytvořila. Cílem práce bylo zjistit, zda se všeobecné sestry v intenzivní péči aktivně sebevzdělávají a zda vědí, kde si mohou vzdělávací zdroje/akce samy dohledat. Výstupem diplomové práce je vznik webové stránky, kde proběhla snaha o sjednocení již dostupných webových stránek na jedno místo, které by mělo zajistit zjednodušené a cílené vyhledávání vzdělávacích akcí a zdrojů. Webová stránka vznikala za spolupráce s IT vývojářem. Klíčová slova: Sebevzdělávání sester v intenzivní péči; Intenzivní péče; Celoživotní vzdělávání; Kreditový systém
The thesis deals with the self-education of critical care nurses after the end of the legal obligation to document it. The aim of this thesis was to find out whether critical care nurses are self-educating and whether they know where to look for educational events. The thesis consists of three parts: theoretical, practical and creating a website. The theoretical part of the thesis introduces the concept of general nursing and learning, lifelong learning, education in selected hospitals, education in selected foreign countries and nursing organizations/web-based educational resources. The practical part consists of a quantitative research survey, which took place mainly in two large teaching hospitals in Prague. The investigation was conducted in the form of a questionnaire that I created for the needs of the diploma thesis. The aim of the thesis was to find out whether general nurses in intensive care are actively self-educating and whether they know where they can find educational resources/events themselves. The output of the thesis was the creation of a website where an effort was made to consolidate the websites already available into one place to provide a simplified and targeted search for educational events and resources. The website was created in collaboration with an IT developer. Key...