Klub kutnohorských kinoamatérů v letech 1978-1989
Film amateurs club in Kutná Hora in 1978-1989
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186577Identifiers
Study Information System: 257462
Collections
- Kvalifikační práce [24015]
Author
Advisor
Referee
Česálková, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Film Studies
Department
Film Studies Department
Date of defense
4. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Amatérský film|Kutná Hora|NormalizaceKeywords (English)
Amateur film|Kutná Hora|NormalizationTato bakalářská práce se věnuje klubu kinoamatérů v Kutné hoře, taktéž známém jako kutnohorské Filmové studio, v letech 1978-1989. Cílem práce je sledovat kinoamatérské hnutí optikou každodennosti a rozkrýt na příkladu jednoho klubu, jak mohl vypadat život filmového amatéra za normalizace. Práce odpovídá na otázky, jaké měl amatér místo v klubu, jak jej klub formoval, jak se realizoval mimo filmování, jak probíhala spolupráce mezi jednotlivými filmovými amatéry či jak probíhalo natáčení filmů na tzv. společenskou objednávku. Primárními zdroji jsou archiválie uložené ve Státním okresním archivu Kutná Hora a rozhovory s dlouholetým vedoucím klubu Bohuslavem Kučerou. Úvodní dvě kapitoly zasazují práci do širšího kontextuálního rámce amatérského filmu, které Filmové studio mohly ovlivňovat. V dalších kapitolách jsou popsány pomocí rešerše archiválií a metody orální historie různé aktivity a úkoly, které musel na denní bázi člen kutnohorského Filmového studia provádět, dále pak samotná tvůrčí praxe i polistopadový vývoj klubu a jeho rozpad. Práce tak přibližuje každodenní život amatérských filmařů v Kutné Hoře a ukazuje, jak za doby normalizace toto uskupení mohlo fungovat.
This bachelor thesis is dedicated to a film amateur club in Kutná Hora, also known as Kutná Hora's Film studio, between the years 1978-1989. The goal of this thesis is to describe the film amateur movement through the perspective of everyday life and to try to understand how a life of a film amateur could look like during normalization years in Czechoslovakia. This thesis answers questions of what was the role of amateurs organized in a club, how they were formed by the club, how they realized themselves apart from the filming itself, how they cooperated together or how they shot so-called societally-ordered films. The primary sources are State Regional Archives in Kutná Hora and interviews with longtime serving head of this club, Bohuslav Kučera. The first two chapters embed this thesis to a wider contextual framework withing amateur film which influenced the Film studio. In the next chapter we describe through archives and oral history method diverse activities and tasks which an amateur in Kutná Hora had to conduct on daily basis. Furthermore, the thesis is concerned with the actual creative practice within the club and with a short description of the development of the club after Velvet revolution and its further disorganization. This thesis shows the everyday life of amateur filmmakers in...