Advective transport between atmospheric layers
Advektivní transport mezi atmosférickými vrstvami
diplomová práce (OBHÁJENO)
Omezená dostupnost dokumentu
Celý dokument nebo jeho části jsou nepřístupné do 10. 09. 2025
Důvod omezené dostupnosti:
ochrana informací chráněných zvláštním zákonem
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184911Identifikátory
SIS: 243131
Kolekce
- Kvalifikační práce [11349]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Eichinger, Roland
Pišoft, Petr
Oponent práce
Karami, Khalil
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Fyzika atmosféry, meteorologie a klimatologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra fyziky atmosféry
Datum obhajoby
11. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Residuálně průměrovaná cirkulace|tropopauza|stratopauza|střední atmosféra|Brewerova-Dobsonova cirkulaceKlíčová slova (anglicky)
Residual mean circulation|tropopause|stratopause|middle atmosphere|Brewer-Dobson circulationTransport ve střední atmosféře je řízen globální Brewer-Dobsonovou cirkulací. Advektivní transport je důležitou složkou této cirkulace. Předložená diplomová práce se zaměřuje podrobně na advektivní transport ve střední atmosféře pomocí transformovaného Eulerovského průměru a to na základě dat z reanalýzy ERA5 a chemicko-klimatických modelů z projektů Coupled Model Intercomparison Project Phase 6 (CMIP6) a Chemistry-Climate Model Initiative (CCMI-1). Část práce se týká odvození nové metody pro analytickou dekompozici změn transportu na dílčí kinematické faktory, jako jsou urychlující reziduální cirkulace, změny ve vertikální struktuře střední atmosféry a další.
The transport in the middle atmosphere is controlled by the global-scale Brewer-Dobson circulation. Advective transport is an important component of the Brewer-Dobson circulation. Using the transformed Eulerian mean framework this thesis focuses in detail on advective transport in the middle atmosphere based on data from the ERA5 reanalysis and chemistry-climate models within the Coupled Model Intercomparison Project Phase 6 (CMIP6) and the Chemistry-Climate Model Initiative (CCMI-1). Part of the thesis concerns the derivation of a new method for analytical decomposition of transport changes into partial kinematic factors such as accelerating residual circulation, changes in the vertical structure of the middle atmosphere and others.