Participativní výzkum motivace ke čtení u žáků 3. ročníku ZŠ
A participatory study of reading motivation in the third year of primary school
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183405Identifikátory
SIS: 253995
Kolekce
- Kvalifikační práce [23745]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šormová, Kateřina
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
12. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Dětská motivace ke čtení|žánrové preference|genderové rozdíly ve čtení|čtenářské dílny|participativní výzkum|dětští výzkumníciKlíčová slova (anglicky)
Children's motivation to read|genre preferences|gender differences in reading|reading workshops|participatory research|child researchers1 Participativní výzkum motivace ke čtení u žáků třetího ročníku základní školy Bakalářská práce Kateřina Vincencová Abstrakt (česky): Bakalářská práce se zaměřovala na otázku, co žáci třetího ročníku základní školy nejraději čtou a co je motivuje ke čtení. Základem empirické části práce byl participativní kvalitativní výzkum v podobě krátkých rozhovorů s dětmi (N = 28). Ve výzkumu byly děti využity jako respondenti i výzkumníci, volně podle metodologie McGeown et al. (2020). Vybraní dětští výzkumníci měli pravomoc vybrat k hlavní tazatelské otázce tři další otázky z předem připraveného souboru. Cílem práce bylo hlouběji proniknout do problematiky výběru četby, zájmu o čtení a vnímání jeho přínosu osmiletými a devítiletými žáky. Práce může přispět pedagogické praxi budoucích i stávajících učitelů prvního stupně základní školy, zároveň slouží jako metodologická sonda do možností participativního výzkumu na nižším prvním stupni základních škol v českém prostředí.
Participativní výzkum motivace ke čtení u žáků třetího ročníku základní školy Bakalářská práce Kateřina Vincencová Abstract (in English): The bachelor's thesis focused on the question of what pupils of the third year of elementary school like to read most and what motivates them to read. The basis of the empirical part of the work was participatory qualitative research in the form of short interviews with children (N = 28). In the research, children were used as both respondents and researchers, loosely according to the methodology of McGeown et al. (2020). The selected child researchers had the power to select three additional questions from a pre-prepared set to the main interview question. The aim of the thesis was to penetrate more deeply into the issue of reading choice, interest in reading and perception of its contribution by eight- and nine-year-old pupils. The work can contribute to the pedagogical practice of future and current primary school teachers, and at the same time serves as a methodological probe into the possibilities of participatory research at the lower first level of primary schools in the Czech environment.