Poruchy chování u dětí a mladistvých v dětském domově
Behavioral disorders in children and adolescents in a children's home
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182678Identifikátory
SIS: 253813
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klapálková, Veronika
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
12. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Ústavní výchova|poruchy chování|vývoj poruchy chování|rizika vývoje poruch|prevence vzniku poruch chováníKlíčová slova (anglicky)
Institutional education|behavioral disorders|development of behavioral disorders|risks of developing disorders|prevention of behavioral disordersTato diplomová práce se zabývá projevy a poruchami chování u dětí a mladistvých umístěných ve vybraném dětském domově. Práce se skládá z teoretické a empirické části. V teoretické části jsou definovány základní pojmy z oblasti náhradní péče, popsány nejčastější poruchy a projevy chování u dětí a mladistvých a dále rizika poruch chování. Diplomová práce též vymezuje možnosti, jak intervenovat děti a mladistvé s poruchou chování. Empirická část se věnuje výzkumnému šetření ve vybraném dětském domově. Pomocí polostrukturovaných rozhovorů s pěti respondenty, kterými byli vychovatelé v daném dětském domově, a dokumentace dětí byla získána data, která byla zpracována metodou tematické analýzy, respektive induktivním přístupem, který byl dále využit při otevřeném kódování. Cílem diplomové práce bylo identifikovat projevy poruch chování u dětí ve vybraném dětském domově. Dalším cílem bylo zjistit, jaká intervence probíhá u dětí a mladistvých s poruchou chování ve vybraném dětském domově. Z výzkumu bylo zjištěno, že děti a mladiství s poruchou chování vykazují převážně dlouhodobou a opakující se nesoustředěnost, agresivní chování, vznětlivost, náladovost, vzdorovitost. Dále bylo klíčové, jak s nimi pracovat v rámci intervence, kdy je využíváno dynamiky celé skupiny, pravidelného a stálého režimu, pochvaly,...
This thesis deals with the manifestations of behavioural disorders in children and adolescents placed in a selected children's home. The thesis consists of a theoretical and an empirical part. The theoretical part defines the basic concepts in the field of foster care, describes the most common childhood behavioural disorders and their manifestations, the risks of behavioural disorders. Subsequently, the thesis defines the possibilities to intervene and support children and adolescents with behavioural disorders. The empirical part is dedicated to research investigation in a specific children's home. The data was obtained using semi-structured interviews with five respondents who were educators in the orphanage and via documentation of the children, then it was processed using the thematic analysis method. More specifically, I used inductive approach, which I further worked with in open coding. The aim of the thesis was to identify the manifestations of behavioural disorders in the children in a chosen orphanage. Another goal of the thesis was to identify which forms of intervention are applied in the selected children's home. The research has shown that children and adolescents with behavioural disorders most commonly exhibit prolonged and recurrent absent-mindedness, violent episodes, short...