Zjišťování rodičovských strategií regulace užívání obrazovek z pohledu žáků mladšího školního věku - pilotní studie
Attitudes toward parental strategies for regulating the use of screens in primary school children - a pilot study
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182317Identifiers
Study Information System: 252009
Collections
- Kvalifikační práce [4519]
Author
Advisor
Referee
Vacek, Jaroslav
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Addictology
Department
Department of Addictology First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Prague
Date of defense
19. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Rodičovská kontrola, závislostní chování na internetu, digitální média, rodičovská regulace užívání obrazovek, rodinaKeywords (English)
Parental control, screen addictions, digital addictions, excessive screen use, digital media, media parenting, familyVýchodiska: Vzhledem k stále se rozšiřující dostupnosti moderních zařízení, jsou dnes děti běžně v kontaktu s digitálním světem. Stejně jako je tento svět pro nás přínosem, skýtá mnohá rizika. Děti jsou z hlediska vývoje velmi citlivou skupinou, a právě rodičovský přístup k výchově ohledně digitálních médií obecně, může mít zásadní vliv na budoucí postoj dítěte k jejich využívání. Cíle: Cílem práce je zmapovat způsoby, kterými rodiče regulují užívání obrazovek u svých dětí a jak děti jednotlivé strategie vnímají. Práce zjišťuje povědomí dětí o riziku rozvoje závislostního chování na internetu. Pilotní studie zároveň ověřuje adaptaci české škály mediálního rodičovství z rodičovské do dětské verze Metody: Byl zvolen kvantitativní výzkum realizovaný dotazníkovým šetřením. Získaná data byla zpracována vybranými statistickými metodami (jednorozměrnou i dvourozměrnou statistickou analýzou) a zobrazena prostřednictvím grafů a tabulek. Výsledky: Výzkum ukázal, že matky oproti otcům vykazují vyšší stupeň mediace. Byl zjištěn statisticky významný rozdíl u aktivní mediace mezi třetím a čtvrtým ročníkem. Statisticky signifikantní vztah mezi pohlavím dítěte a uplatňovanou aktivní nebo restriktivní mediací u matek ani u otců nebyl prokázán. Rodiče se méně soustředí na dětmi konzumovaný obsah. Hlavním zdrojem...
Backround: Due to the ever-increasing availability of modern devices, children today are routinely in contact with the digital world. As much as this world benefits us, it also presents many risks. Children are a very sensitive group in terms of development, and it is the parental approach to education about digital media in general that can have a major impact on a child's future attitude towards its use. Aims: The aim of this research is to map the ways in which parents regulate their children's use of screens and how children perceive each strategy. The work investigates children's awareness of the risk of developing addictive behavior on the internet. The pilot study also verifies the adaptation of the Czech media parenting scale from the parent version to the child version Methods: Quantitative research conducted by questionnaire survey was chosen. The collected data were processed by selected statistical methods (univariate and bivariate statistical analysis) and displayed through graphs and tables. Results: Research has shown that mothers show a higher degree of mediation compared to fathers. A statistically significant difference was found in active mediation between the third and fourth year of school education. There was no statistically significant relationship between the gender of the...