Odlišnosti v úrovni tělesné zdatnosti mezi dětmi MŠ a dětmi navštěvujícími gymnastickou přípravku
Differences in Physical Fitness Level between Preschool Children and Children Attending Gymnastics Training
diploma thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182268Identifiers
Study Information System: 249634
Collections
- Kvalifikační práce [8928]
Author
Advisor
Referee
Vokounová, Šárka
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Teacher Education of Physical Education for Upper Secondary Schools with specialisation in Coaching specialization
Department
Department of Gymnastics and Combat Sports
Date of defense
16. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
sportovní gymnastika, gymnastická příprava, mateřská škola, tělesná zdatnost, zdravotně orientovaná zdatnost, porovnáníKeywords (English)
artistic gymnastics, Active start stage, physical fitness, health-related fitness, comparisonNázev: Odlišnosti v úrovni tělesné zdatnosti mezi dětmi MŠ a dětmi navštěvujícími gymnastickou přípravku. Cíle: Cílem diplomové práce je zhodnocení rozdílů ve vybraných složkách tělesné zdatnosti a motorické kompetence mezi dívkami ve věku 5-7 let, přičemž jednu skupinu tvoří dívky, které navštěvují gymnastickou přípravku, druhou skupinu tvoří děti, které přípravku nenavštěvují. Metody: Měření vychází z kombinace MCA baterie a preschool fitness testu. Data byla naměřena jednorázově v mateřských školkách a gymnastických klubech sportovní gymnastiky v hlavním městě Praha. Celkem se testování zúčastnilo 88 dětí, ze kterých byl následně vybrán vzorek 35 probandek. Skupinu GYM z gymnastických "sportovních přípravek" zastoupilo 19 dívek v průměrném věku 5,66 let (s.d. = ± 0,25). Skupinu z mateřských školek reprezentovalo 17 dívek s průměrným věkem 5,73 let (s.d. = ± 0,81). Výsledky: Výsledkem je porovnání výkonů za pomoci základních statistických ukazatelů a zhodnocení statistické významnosti mezi skupinou gymnastek (GYM) a dívek z mateřské školy (MŠ), které se pravidelně věnují organizované pohybové aktivitě. Na základě vyhodnocení t-testu vyšla statistická významnost pro tyto testy: skok do dálky z místa, rozsah kloubní pohyblivosti v předklonu, přemisťování desek a beep test. Jako statisticky...
Title: Differences in Physical Fitness Level between Preschool Children and Children Attending Gymnastics Training Objectives: The aim of this master's thesis is to compare and evaluate the statistical significance of the measured results in the field of physical fitness level in children aged 5-7 years, with one group consisting of girls who attend a gymnastics training program, the other group consisting of children who do not attend the training program. Methods: The measurement is based on a combination of the MCA battery and the Preschool Fitness Test. The data was collected once in kindergartens and gymnastics clubs in the capital city of Prague. A total of 88 children participated in the testing, from which a sample of 35 probands was subsequently selected. The group of girls from sports preparations was represented by 19 girls with an average age of 5.66 years (s.d. = ± 0,25). The group of girls from kindergartens was represented by 17 girls with an average age of 5.73 years (s.d. = ± 0,81). Results: The result is a comparison of basic statistical indicators and an evaluation of statistical significance between a group of gymnasts and girls from kindergarten who engage regularly in organized physical activity. Based on the evaluation of the t-test, statistical significance was found for the...