Příliv a vliv: Literatura v době bookstagramu a knižních influencerů
Inflow and Influence: Literature in Times of Bookstagram and Book Influencers
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179737Identifiers
Study Information System: 248759
Collections
- Kvalifikační práce [24559]
Author
Advisor
Referee
Činátlová, Blanka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
30. 1. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
bookstagram|knižní influencer|Instagram|český knižní trh|sociální sítěKeywords (English)
bookstagram|book influencer|Instagram|Czech book market|social mediaPráce se věnuje zejména české instagramové kultuře knižního influencerství. Tvoří ji charakteristika povahy Instagramu jako média a analýza současné situace knižního trhu. Instagram bookstagramu utváří prostor, nutně ho tedy tvaruje. Text zjišťuje, jakým způsobem bookstagram literaturu ovlivňuje, jak působí na současného čtenáře, odkud se bere a jaký je jeho vliv. Přesahuje také do problematiky knižních krizí, sečtělosti a rychlého čtení, knihy jako fotografovaného objektu a estetiky čtenářství. Dále se text zaměřuje na konkrétní instagramové profily knižních influencerů, charakterizuje jejich rétoriku a estetiku a jakým způsobem s literaturou zachází. Hlavní směřování práce tvoří otázka po vlivu zmíněných jevů, jaké změny se v literatuře díky, nebo kvůli nim odehrávají a co pro literaturu a čtenářství fenomén influencera představuje. Práce vychází především z historických přehledů o dějinách čtenářství. V závěru textu jsou nastíněna další související témata, jedním z nich je, zda a jak je možné popularizaci literatury dělat dobře.
The thesis mostly focuses on Czech Instagram culture of book influencers. It is formed by characteristics of Instagram as a medium and by analysis of the currect situation on the book market. Instagram is shaping a space for bookstagram, bookstagram therefore has to be shaped by Instagram. The text surveys, how bookstagram influences literature, how it affects current reader, where does it come from and what is the nature of its influence. The text also overlaps in the field of book market crisis, erudition and fast reading, book as a photographed object and the aesthetics of reading. Further the thesis is focused on specific profiles of book influencers, it characterizes their rhetoric and aesthetics and how they treat literature. The main aiming of the thesis is created by a question after the influence of mentioned phenomena, what changes happen in literature thank to or because of them and what does the influencer represent for literature and reading culture. The thesis is based mainly on historical overviews of history of reading. In the conclusion a few other related themes are outlined, one of them is, if and how it is possible to do the popularization of literature well.