Problematika začínajícího učitele
Teachers at the Start of Their Career
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179402Identifiers
Study Information System: 193131
Collections
- Kvalifikační práce [2773]
Author
Advisor
Referee
Janošová, Pavlína
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Teaching of Religion, Ethics and Philosophy
Department
Information is unavailable
Date of defense
1. 2. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato diplomová práce s názvem "Problematika začínajícího učitele" pojednává o začínajícím učiteli a o druzích profesní podpory, které začínajícím učitelům poskytuje vybraná základní škola. Teoretická část vymezuje základní pojmy jako jsou např. učitel, začínající učitel, provázející, uvádějící učitel, profesní standard učitelské profese, párová výuka a mentoring. Praktická část se zabývá interpretací získaných dat metodou hloubkového rozhovoru. K analýze dat jsem využila tematickou analýzu, konkrétně metodu otevřeného kódování. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, jaké konkrétní druhy profesní podpory vybraná základní škola začínajícím učitelům poskytuje a zda je tato podpora, z pohledu učitelů, pro ně dostatečná. Z výsledků analýzy dat vyplývá, že vybraná základní škola poskytuje začínajícím učitelům velmi profesně podporující prostředí a začínající učitelé ho hodnotí jako více než dostačující.
This dissertation, entitled "The Issues of the Beginning Teacher," discusses the beginning teacher and the types of professional support provided to beginning teachers by a selected elementary school. The theoretical part defines the basic terms such as teacher, beginning teacher, accompanying teacher, introducing teacher, professional standard of teaching profession, paired teaching and mentoring. The practical part deals with the interpretation of the data obtained by the in-depth interview method. I used thematic analysis, specifically the open coding method, to analyse the data. The aim of the research investigation was to find out what specific types of professional support the selected primary school provides to beginning teachers and whether this support, from the teachers' perspective, is sufficient for them. The results of the data analysis show that the selected primary school provides a very professionally supportive environment for beginning teachers and that beginning teachers rate it as more than sufficient.