Státem řízená kultura: Československá divadla v době normalizace
State-controlled culture: the Czechoslovak theatres in the era of normalisation
diploma thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179023Identifiers
Study Information System: 248643
Collections
- Kvalifikační práce [2276]
Author
Advisor
Referee
Šmíd, Marek
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of European Culture
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
20. 1. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
cenzura, činohra, divadlo, komunismus, kulturní politika, normalizaceKeywords (English)
censorship, communism, cultural policy, drama, normalisation, theatreStátem řízená kultura Československá divadla v době normalizace Anotace Tato diplomová práce podává ucelený obraz o kulturní politice v době tzv. normalizace. Cílem je představit fungování československých divadel pod ideologickým dohledem vládnoucí strany. První část se zabývá společensko-historickým kontextem a vybranými událostmi, které ovlivnili další vývoj. Vstup vojsk Varšavské smlouvy na území Československa přiměl změnit poměry v zemi, upevnila se moc i cenzura. Druhá část se přímo zaměřuje na popis kulturního státního aparátu, jednotlivých institucí a jejich činnosti ve vymezeném období. Odpovídá na to, jak stát reguloval kulturu a jaká cenzurní nařízení vyšla v platnost. Na vybraných divadlech přímo představuje, jaký vliv měla změna politické situace po roce 1968 nejen na dramatické a inscenační směřování. Klíčová slova cenzura, činohra, divadlo, komunismus, kultura, normalizace
Stated-controlled culture Czechoslovak theaters at the time of normalization Abstract This thesis gives a comprehensive picture of cultural policy during the so-called normalisation period. The aim is to present the functioning of Czechoslovak theaters under the ideological supervision of the ruling party. The first part deals with the socio-historical context and selected events that further developments. The entry of Warsaw Pact troops into Czechoslovakia forced a change in the countrys circumstances, and power and censorship were consolidated. The second part focuses directly on the description of the cultural state apparatus, the individual institutions and their activities in the given period. It deals with how the state regulated culture and what censorship regulations came into force. It directly presents, through selected theaters, the impact of change in political situation after 1968 not only on the artistic and staging direction. Keywords censorship, communism, cultural policy, drama, normalisation, theatre