Saduceové a farizeové na pozadí halachických textů
Sadducees and Pharisees in the Light of the Texts of the Halakhah
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178139Identifikátory
SIS: 246645
Kolekce
- Kvalifikační práce [23745]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Žonca, Milan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Religionistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav filosofie a religionistiky
Datum obhajoby
5. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
saduceové|saducejové|farizeové|farizejové|halacha|ústní tóra|psaná tóra|raný judaismus|druhý chrám|hellénismusKlíčová slova (anglicky)
sadducees|pharisees|halakhah|halakha|oral law|written law|second Temple period|hellenismTato práce pojednává o skupinách farizeů a saduceů. Na základě pramenných textů (Talmud, spisy Josepha Flavia, Nový zákon) zkoumá, nakolik jsou platná následující dvě tvrzení, která v obecném povědomí panují. Prvním je, že farizeové měli při halachických debatách argumentovat tórou psanou i ústní, zatímco saduceové pouze tórou psanou. Druhým je domněnka, že farizeové zastávali volnější výklad Písma, oproti tomu saduceové doslovný. Při analýze pramenných textů práce komentuje rovněž motivaci a záměry autorů textů, jejich historický kontext textů a jejich limity. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This bachelor 's thesis deals with the Pharisees and the Sadducees groups. On the basis of the Talmud, the Josefus Flavius writings and the New Testament, it analyses the validity of following two general notions. The first general notion is that Pharisees used in theirs argumentations the Written Law as well as the Oral Law, while the Sadducees used only the Written Law. The second general notion is that the Pharisees interpretation of the Torah was less litteral that that of the Sadducees. While analyzing the text sources, this bachelor's thesis comments on the motivation and the aims of autors, on historical context and on limit sof these text sources. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)