Vážení uživatelé Digitálního repozitáře UK, z důvodu pravidelné údržby bude repozitář cca od 13:45 do 14:00 dočasně nedostupný. Uložte si prosím včas svoji práci a odhlaste s repozitáře. Děkujeme za pochopení. || Dear CU Digital Repository users, the repository will be temporarily unavailable due to the regular maintenance from approximately 13:45 PM to 14:00 PM. Please save your work in time and log out of the repository.
Pojetí domova u dětí ve střídavé péči rodičů
The perspectives of children from shared-parenting care towards the experience of a home
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176315Identifikátory
SIS: 228902
Kolekce
- Kvalifikační práce [24015]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Mertin, Václav
Oponent práce
Urban, Kamila
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
13. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Střídavá péče|pojetí domova|porozvodové uspořádání rodiny|děti ve střídavé péči|charakteristiky domova|rodinné vztahyKlíčová slova (anglicky)
Shared physical custody|the perception of home|family arrangements after divorce|children in shared physical custody|family relationshipsTato práce je zaměřená na pojetí domova u dětí v režimu střídavé péče. Literárně přehledová část představuje koncept domova a jeho charakteristiky, dále popisuje střídavou péči a její dopad na psychiku dětí, a nakonec uvádí pojetí domova u dětí v porozvodovém uspořádání rodiny. Jak u dopadů střídavé péče, tak u dětského pojetí domova se ukazuje ústřední role rodičů a jejich vztahů s dětmi. Kvalitativní výzkum ve druhé části práce zjišťuje a následně popisuje, jak vnímají domov děti v režimu střídavé péče. Sběr dat probíhal formou polostrukturovaného rozhovoru doplněného o metodu FAST. Rozhovor byl proveden s devíti dětmi ve věku od 10 do 17 let. Výsledky byly zpracovány postupem integrativní fenomenologické analýzy. Z analýzy vyplývá šest nejdůležitějších charakteristik domova. Mezi tyto charakteristiky patří rodinné vztahy, fyzická a materiální podoba domova, pocit pohody a komfortu, cizota a pocit bezpečí. Výsledky dále ukazují, že rodinné vztahy hrají zásadní roli v pojetí domova u dětí a že sedm z devíti dětí se cítilo jako doma v domácnostech obou rodičů. Na rozdíl od předchozích výzkumů nebyly v souvislosti s domovem tematizovány přesuny mezi domácnostmi rodičů.
This thesis is focused on the perspectives of children in shared physical custody on home. The theoretical part introduces the concept of home and its characteristics and describes shared custody, its impact on children's psychological outcomes and finally the experience of home of children from separated families. The outcomes of children in shared physical custody and their experience of home show the important role of parents and their relationships with their children. Qualitative research in the second part of the thesis finds out how children in shared physical custody perceive home. Data collection took place in the form of semi-structured interview complemented by the FAST method. The interview was conducted with nine children between the age of 10 and 17. Results were analysed with the interpretative phenomenological analysis approach. This analysis shows six most important characteristics of home. Into these characteristics belong family relationships, physical and material dimension of home, the feeling of ease and comfort, journeying, and the feeling of safety. The results also suggest that family relationships play the crucial role in the perception of home for children in shared physical custody. Seven from nine children felt at home in the households of both parents. Contrary to the...