Občanské vzdělávání dospělých v prostředí knihoven
Citizenship Education of the Adults in the Libraries
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176228Identifiers
Study Information System: 248849
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Vojtko, Tibor
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
8. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
občanské vzdělávání|zájmové vzdělávání|veřejné knihovny|metody vzdělávání dospělýchKeywords (English)
citizenship education|interest-based education|public libraries|methods of adult educationCílem práce je identifikovat a analyzovat aktivity knihoven v oblasti občanského vzdělávání dospělých. Diplomová práce vymezuje oblast občanského vzdělávání dospělých a jeho vztah k zájmovému vzdělávání, neboť spolu úzce souvisí a do určité míry se překrývají, protože mezi nimi neexistuje přesně vymezená hranice. Rozpracovává role knihoven jako vzdělávacích institucí obecně, ale také jako institucí občanského vzdělávání dospělých. Dále nabízí přehled vybraných metod vzdělávacích aktivit pro dospělé, které se používají v prostředí knihoven. Představeny jsou zejména přednášky a besedy jako metody, které bývají zastoupeny nejčastěji. Součástí práce je i empirické šetření, které je provedeno formou rozhovorů se šesti pracovníky knihoven okresních měst Jihočeského kraje a jehož cílem je zjištění stavu občanského vzdělávání dospělých v jejich knihovnách. Jako poslední je obsaženo zhodnocení silných a slabých stránek občanského vzdělávání dospělých v prostředí knihoven v České republice pomocí analýzy SWOT, která se opírá o teoretické koncepty, existující výzkumy i vlastní empirické šetření.
The aim of this work is to find and analyse library activity in the subject of adult civic education. Moreover, this thesis defines the area of adult civic education and its relation to hobby education. Subsequently, these two matters are closely related and to some extent overlap, and there is no precisely defined boundary between them. Furthermore, the role of libraries as educational institutions in general, as well as civic adult education institutions are expanded. Additionally, an overview of chosen adult educational activities that can be done in a library setting is also provided. Lectures and conversations, in particular, are highlighted as the most frequently featured methods. Similarly, an empirical study, performed in the form of interviews with six librarians from the district towns of the South Bohemian Region, is also part of the work, with the goal of determining the state of adult civic education in their libraries. The final project is a SWOT analysis of the strengths and limitations of adult civic education in the Czech Republic's library setting, which is based on theoretical concepts, existing research, and its own actual study.