Fyzikální pokusy začleněné do příběhu - didaktický materiál pro učitele
Physics experiments incorporated into the story - didactic material for teachers
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175329Identifiers
Study Information System: 234342
Collections
- Kvalifikační práce [11216]
Author
Advisor
Referee
Snětinová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Teacher Education of Physics for Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Mathematics for Upper Secondary Schools
Department
Department of Physics Education
Date of defense
2. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
experimenty|základní škola|fyzika|příběhKeywords (English)
experiments|elementary school|physics|storyCílem této diplomové práce je tvorba didaktického programu vhodného k zařazení do výuky na prvním stupni základních škol. Vytvořený materiál má vyučujícím sloužit jako nástroj k rozvíjení vědeckého myšlení u žáků a podpořit výuku přírodních věd na základní škole. Materiál se skládá z příběhu, který propojuje pokusy, návodů k pokusům a pracovních listů. Práce obsahuje zpětnou vazbu od vyučujících a vedoucích přírodovědných kroužků k programu O podstatě magie, který vznikl během autorčiny bakalářské práce. Na základě této zpětné vazby vznikl v této práci program O magické bouři. Hlavní částí práce jsou didaktické a pracovní listy ke každému experimentu a pohádkový příběh, jenž pokusy propojuje. Další důležitou částí je získávání zpětné vazby od vyučujících k nově vytvořenému programu, na jehož základě byl materiál nadále upravován. Nedílnou součástí práce je též autorčin popis realizace vytvořeného didaktického programu na základní škole a hodnocení žáků, kteří se realizace zúčastnili.
The main goal of this thesis is to create an educational program suitable for inclusion in the teaching of elementary school pupils. The material provided should serve as a tool for teachers, for developing scientific thinking in their pupils and as a support in their teaching of natural sciences in this level of education. The material consists of a story, which connects several science experiments, instruction on how to perform the experiments, and work sheets. Part of the thesis is also feedback from educators on the program O podstatě magie (About the nature of magic) created as a part of author's bachelors thesis. Based on this feedback the author created the program O magické bouři (About the magical storm) presented in this work. The main part of the thesis are didactic sheets and worksheets accompanying each experiment connected by a fairy tale story. Another important part of the work is feedback received to this second program, based on which further changes to the program were made. Integral part of the thesis is the authors description of realisation of the created program in elementary school and feedback from the pupils, who were part of this realisation.