La Edad de Oro: José Martí a výchova nové hispanoamerické generace
La Edad de Oro: José Martí and the upbringing of a new Hispanic American generation
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/175005/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175005Identifiers
Study Information System: 236266
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Filová, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Hispanian Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
16. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
José Martí|Latinská Amerika|La Edad de Oro|dětská literatura|výchovaKeywords (English)
José Martí|Latin America|La Edad de Oro|children's literature|educationCílem této bakalářské práce je představit dětský časopis La Edad de Oro, vydávaný Josém Martím, a v rámci tohoto díla poukázat na morální hodnoty, které považoval za klíčové pro dobrý a poctivý život. Úvodní část čtenáře seznamuje s Martího pedagogickými zkušenostmi a koncepcí nového stylu vzdělávání, které by bylo lépe uzpůsobeno dětským schopnostem a potřebám. V rozboru časopisu jsou pak analyzovány jednotlivé morální hodnoty - čestnost a upřímnost, kritické myšlení a zvídavost, soucit s druhými a nezištnost - stejně jako Martího důraz na rovnost všech lidí, ze které vychází i právo na svobodu. Závěrem je vyzdvižena výjimečnost Martího projektu v kontextu dobové hispanoamerické literatury pro děti a mládež. Klíčová slova: José Martí, Latinská Amerika, La Edad de Oro, dětská literatura, výchova
The aim of this bachelor's thesis is to present La Edad de Oro, a magazine for children published by José Martí, accentuating the moral values present in the work which Martí considered crucial for a good and righteous life. The introductory chapter acquaints the reader with Martí's pedagogical experience along with his concept of a new educational approach that would be more suitable for children's abilities and needs. The analysis of the magazine mentions moral values - honesty and sincerity, critical thinking and curiosity, compassion with others and selflessness - as well as Martí's emphasis put on equality of all people and the right to liberty. The closing chapter shows the uniqueness of Martí's project in the context of Hispanic American children's literature of the nineteenth century. Keywords: José Martí, Latin America, La Edad de Oro, children's literature, education