Účinky mindfulness tréninku na soucit se sebou a resilienci u dospívajících v době pandemie COVID-19
The effect of mindfulness training on self-compassion and resilience in adolescents during the COVID-19 pandemic
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174959Identifikátory
SIS: 238368
Kolekce
- Kvalifikační práce [24015]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pikola, Julie
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
16. 6. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
mindfulness|soucit se sebou|resilience|dospívající|pandemie COVID-19Klíčová slova (anglicky)
mindfulness|self-compassion|resilience|adolescents|COVID-19 pandemicTato bakalářská práce se zabývá třemi psychickými fenomény, kterými jsou mindfulness, soucit se sebou a resilience. První kapitola představuje pojem mindfulness, jeho definici a historické zdroje, přínosy mindfulness, které jsou doložené soudobými výzkumy. Dvě podkapitoly jsou věnované propojení mindfulness se soucitem se sebou a propojení mindfulness s resiliencí, včetně výzkumů v těchto oblastech. Poslední podkapitola se zabývá popisem mindfulness tréninku, konkrétně na mindfulness založené kognitivní terapii (MBCT). Druhá kapitola je věnovaná fenoménu soucitu se sebou, nejprve tento pojem vymezuji, poté představuji soucit se sebou ve výzkumech a nakonec popisuji metody měření soucitu se sebou. Třetí kapitola definuje resilienci, ukazuje oblasti výzkumu resilience, dále je zde popsána souvislost resilience s pandemií COVID-19 a poslední dvě podkapitoly představují metody měření resilience u dospělých a u dětí a dospívajících. Čtvrtá kapitola stručně popisuje vývojovou etapu dospívání, zejména období adolescence (věk 15-18 let), protože tito jedinci jsou i cílovou skupinou v návrhu výzkumu, jenž je druhou částí této bakalářské práce. V druhé části práce navrhuji výzkum, který by měřil účinky mindfulness tréninku (MBCT) na soucit se sebou a resilienci u dospívajících ve věku 15-18 let v době...
This bachelor thesis deals with three psychological phenomena, which are mindfulness, self- compassion and resilience. The first chapter introduces the concept of mindfulness, its definition and historical sources, and the benefits of mindfulness as evidenced by contemporary research. Two subchapters are devoted to the links between mindfulness and self-compassion and mindfulness and resilience, which is complemented by research in these areas. The last subchapter deals with a description of mindfulness training, specifically mindfulness-based cognitive therapy (MBCT). The second chapter is devoted to the phenomenon of self- compassion, first defining the concept, then introducing self-compassion in research, and finally describing methods for measuring self-compassion. The third chapter defines resilience, shows the areas of resilience research, then describes the relationship of resilience to the COVID-19 pandemic, and the last two subchapters present methods for measuring resilience of adults, and of children and adolescents. The fourth chapter briefly describes the developmental stage of teenage period, particularly the period of adolescence (ages 15-18), as these individuals are also the target group in the research design, which is the second part of this thesis. In the second part of this...