JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Vážení uživatelé Digitálního repozitáře UK, z důvodu pravidelné údržby bude repozitář cca od 13:45 do 14:00 dočasně nedostupný. Uložte si prosím včas svoji práci a odhlaste s repozitáře. Děkujeme za pochopení. || Dear CU Digital Repository users, the repository will be temporarily unavailable due to the regular maintenance from approximately 13:45 PM to 14:00 PM. Please save your work in time and log out of the repository.
Diplomová práce se soustředí na proud československé akční scénografie, rozvíjející se plně od sedmdesátých let 20. století. Práce se věnuje předchůdcům a následovníkům tohoto proudu a pozornost je zaměřena na jednoho z hlavních představitelů akční scénografie, kterým byl výtvarník Miroslav Melena (1937-2008). Prostřednictvím vybraných signifikantních Melenových prací pro divadlo, zejména pro Studio Ypsilon se práce snaží přiblížit principy jeho scénografické tvorby. Pozornost je věnována rekonstrukci a následné analýze výtvarné složky vybraných inscenací s akcentem na mnohovýznamový scénografický prvek. Cílem této práce je zmapovat Melenovu architektonickou a scénografickou tvorbu v kontextech akční scénografie.
This diploma thesis focuses on the current of Czechoslovak action scenography, which has been fully developing since the 1970s. The paper deals with the predecessors and followers of this current, subsequently focusing on one of the main representatives of action scenography, the artist Miroslav Melena (1937-2008). Through selected significant works made by Melena for the theatre, especially for Studio Ypsilon, the paper tries to present the principles of his scenographer work. Attention is paid to the reconstruction and subsequent analysis of the artistic component of selected productions with an emphasis on a multifaceted scenography element. The aim of this work is to map Melena's architectural and scenography work in the contexts of action scenography.