Pojetí autority u Hannah Arendt a jeho pedagogické souvislosti
Hannah Arendt's conception of authority and its pedagogical context
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174606Identifiers
Study Information System: 246528
Collections
- Kvalifikační práce [24015]
Author
Advisor
Referee
Koťa, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
21. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Hannah Arendt|římská triáda|autorita|tradice|náboženství|politika|morálka|svobodaKeywords (English)
Hannah Arendt|Roman triad|Authority|Tradition|Religion|Politics|Morality|FreedomPředkládaná práce se zabývá pojetím autority u filosofky Hannah Arendt a jeho pedagogickými souvislostmi. Práce nejprve vychází z etymologie slova, která čtenáři pomáhá uchopit samotnou podstatu pojmu. V navazující části se čtenář seznamuje s historickým vývojem tématu autorita tak, jak ho vnímala samotná autorka. Dále se diplomová práce věnuje již konkrétním tématům, vztahujícím se k ústřednímu pojmu autorita. Cílem této zcela teoretické práce je popsat skrze myšlenkový proces autorky její pojetí tématu autority a vyvodit jeho pedagogické souvislosti, jež jsou rozebírány ke konci práce.
This thesis deals with the philosopher Hannah Arendt's concept of authority and its pedagogical context. The work is first based on the etymology of the word, which helps the reader to grasp the very essence of the concept. In the subsequent part, the reader is acquainted with the historical development of the concept of authority as perceived by the author herself. Further on, the diploma thesis deals with specific topics related to the central concept of authority. The aim of this entirely theoretical work is to describe the topic of authority through the author's thought process and to deduce its pedagogical connections, which are discussed towards the end of the work.