Visual Design Aspects of Advanced Digital Multimedia Learning Materials: Effects on Learning and Information Behavior in Case of Primary School Children
Aspekty visuálního designu pokročilých digitálních multimediálních výukových materiálů: vliv na učení a informační chování u dětí prvního vzdělávacího stupně
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174276Identifiers
Study Information System: 194271
Collections
- Kvalifikační práce [24015]
Author
Advisor
Referee
Slussareff, Michaela
Betrancourt, Mireille
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information Science
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
20. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Pokročilé digitální multimediální výukové materiál|Multimediální učení|Učení pomocí digitálních her|Informační chování|Aspekty visuálního designu|Vzhled|Animace|Přizpůsobitelnost|Děti|Emoční design|Afekt|Emoce|Motivace|Kognitivně-afektivní teorie učení|Integrovaný kognitivně-afektivní model učení|Teorie kognitivního zatíženíKeywords (English)
Advanced digital multimedia learning materials|Multimedia learning|Digital game-based learning|Information behavior|Visual design aspects|Appearance|Animation|Customizability|Children|Emotional design|Affect|Emotions|Motivation|Cognitive-affective theory of learning with media|Integrated cognitive-affective model of learning w|Cognitive load theoryTato disertační práce zkoumá dopad vybraných aspektů visuálního designu reprezentace informací v pokročilých digitálních multimediálních výukových materiálech na vzdělávací výsledky a informační chování u dětí prvního vzdělávacího stupně (8-11 let). Skládá se ze tří experimentálních studií v laboratorních podmínkách. Každá ze studií se zaměřuje na jinou problematiku, které se týkají: celkového visuálního vzhledu (VV; N=53), visuální dynamičnosti (VD; N=134), a visuální přizpůsobitelnosti (VP; N=143). Obecný teoretický rámec je stavěn na poznatcích z pedagogické psychologie, kognitivní psychologie a informační vědy. Výsledky studií ukazují, že zkoumané visuální aspekty nemají zjistitelný dopad na vnímané potěšení z učení a vzdělávací výsledky (tj. znalostní testy, transferové testy). Výsledky však rovněž ukazují, že děti v tomto věku jsou citlivé na zkoumané aspekty visuálního designu, které jsou obecně schopny u dětí ovlivňovat evaluaci atraktivity (dVV=0.86; dVD=1.11), motivaci k další interakci s výukovými materiály (x2 VA [2] = 21.269, p < .001; x2 VD [1] = 87.04, p < .001) a související informační chování. Teoretické i praktické implikace jsou diskutovány. Zkoumané aspekty visuálního designu sice selhaly v podpoře vzdělávacích výsledků, nicméně zároveň ani nebyly příčinou vlivů negativních....
This thesis investigates the effects of selected visual design aspects of information representation in advanced digital multimedia learning materials (ADMLMs) on learning outcomes and information behavior of primary school children (8-11 years old). It consists of three experimental studies in laboratory conditions, each individually focusing on different issue, including effects of overall visual appearance (VA; N=53), visual dynamicity (VD; N=134), and visual customizability (VC; N=143). The general theoretical framework is based on the insights from science of learning, cognitive psychology, and information science. On one hand, the results show that the investigated visual design aspects do not have a detectable effect on the self-reported learning enjoyment and learning outcomes (i.e., comprehension tests, transfer tests). On the other hand, the results also confirm that children at this age are sensitive to these aspects, which are generally capable to impact children's evaluation of attractiveness (dVA=0.86; dVD=1.11), motivation towards further interaction with the learning materials (x2 VA [2] = 21.269, p < .001; x2 VD [1] = 87.04, p < .001) and related information behavior. The theoretical as well as practical implications are discussed. Although investigated visual design aspects of...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Využití e-learningu na střední škole při výuce odborných předmětů
Defence status: DEFENDEDSnášel, Antonín (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015)Date of defense: 8. 9. 2015 -
Design online vzdělávání - vliv způsobu testování na učení se
Defence status: DEFENDEDNečadová, Karolína (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2024)Date of defense: 29. 1. 2024(in English): This thesis examines how the form of testing and assessment affects teaching and learning strategies. The thesis first introduces the basic concepts associated with e-learning. First, the phenomenon of ... -
Vytvoření e-learningového kurzu pro předmět technologie grafiky na střední odborné škole
Defence status: DEFENDEDNová, Eliška (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2024)Date of defense: 5. 9. 2024Diplomová práce se věnuje zásadám tvorby e-learningového kurzu pro obor grafický design na střední odborné škole. Cílem práce je návrh e-learningového kurzu pro předmět technologie grafiky pro žáky třetího ročníku. Teoretická ...