Percepce cílení reklamy na sociálních sítích dětmi
Children's Perception of Advertisement Targeting on Social Media
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174186Identifiers
Study Information System: 238927
Collections
- Kvalifikační práce [18442]
Author
Advisor
Referee
Vranka, Marek
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Communication Studies with specialisation in Marketingová komunikace a public relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
16. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
cílení reklamy, sociální sítě, děti, dospívající, profilové cílení, behaviorální cílení, percepce, reklama, InstagramKeywords (English)
advertisement targeting, social media, children, adolescents, profile targeting, behavioral targeting, perception, advertisement, InstagramBakalářská práce se zabývá percepcí cílení reklamy na sociálních sítích dětmi. Cílem práce je prozkoumat, jak mechanismu cílení reklamy na sociálních médiích rozumí české děti ve věku 13-15 let, mezi kterými je používání těchto platforem velmi rozšířené. Pro explorativní výzkum je použita kvantitativní metoda v podobě dotazníkového šetření. Výsledky ukazují, že dospívající rozumí cílení reklamy na sociálních sítích málo a nejmenší povědomí mají o problematice využití dat, které sociální sítě sbírají na pozadí. Poznatky této práce mohou být podkladem pro úpravu regulace nebo realizaci dalšího výzkumu v této oblasti.
This bachelor thesis focuses on children's perception of advertisement targeting on social media. The aim of this paper is to discover how the mechanism of advertisement targeting on social networks is understood by Czech children aged 13-15 as they are heavy users of these platforms. A quantitative method in the form of a questionnaire was used for this exploratory research. The results show that adolescents understand little about advertisement targeting on social sites and have particularly small awareness of social platforms using data collected in the background. Findings from this research can be foundational for a change in regulation or future research in this field.