Komunitní aspekt site specific projektů
Community aspect of site specific projects
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171984Identifiers
Study Information System: 243632
Collections
- Kvalifikační práce [23745]
Author
Advisor
Referee
Topolová, Barbara
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Theatre Studies
Department
Departement of Theatre Studies
Date of defense
31. 1. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
komunita|site specific|veřejný prostor|autorská kolektivní tvorba|alternativní divadlo|nezávislé uměníKeywords (English)
community|site specific|public space|collective creation|alternative theatre|independent artZa zásadní součást autorských site specific projektů zažívajících svůj boom u nás v letech 1998-2008 jejich účastníci považují komunitnost, která pro ně z události učinila unikátní zkušenost. Na čem se reálně zakládá tento pocit a za čím se všichni tito členové velmi různorodých divadelně nedivadelních skupin vydávali, sleduje tato práce. Kvůli nedostatku jiné dokumentace jsem provedla tři rozhovory s bývalými účastníky a organizátory, které se spolu s převážně dokumentační publikací Denisy Václavové a Tomáše Žižky staly mým primárním zdrojem. Po formulaci kritérií napomáhajících roztřídění řady uskutečněných projektů přecházím k analýze dvou z nich. Tu koncipuji tak, abych nalezla principy přebrané z komunitního umění tvořící onu přidanou hodnotu projektů. Následně na základě předešlé analýzy formuluji, jaké prvky reálně konstituují zkušenost popisovanou účastníky.
The participants of site-specific projects that had their boom in our country in 1998-2008 consider the aspect of community to be a crucial part, which made the event a unique experience for them. Those people came to the project of various theatrical and non-theatrical groups and this paper traces what really underpins this feeling and what all these people were after. Due to the lack of other documentation, I conducted three interviews with former participants and organizers, which, along with the mostly documentary publications by Denisa Václavová and Tomáš Žižka, became my primary sources. After formulating criteria to help categorize the range of projects that have taken place, I move on to analyse two of them. The latter is designed to find the principles taken from community art that form the added value of the projects. Then, on the basis of the previous analysis, I formulate what elements actually constitute the experience described by the participants.