Výslovnost dánských vokálů u českých studentů dánštiny
Pronunciation of Danish vowels by Czech learners of Danish
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171938Identifiers
Study Information System: 225115
Collections
- Kvalifikační práce [24107]
Author
Advisor
Referee
Veroňková, Jitka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Danish Studies - Phonetics
Department
Institute of Phonetics
Date of defense
2. 2. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
osvojování cizího jazyka|dánština|čeština|vokály|výslovnost|formantyKeywords (English)
Danish|Czech|vowels|pronunciation|formants|foreign language acquisitionDánština je specifická svým bohatým vokalickým inventářem. Jak se tedy daří českým studentům realizovat dánské vokály, když čeština disponuje pouze třinácti vokalickými fonémy? V této práci zachycuji hlavní jevy, které nastaly u českých mluvčích studujících dánštinu. Motivací k napsání práce byla chuť prohloubit si znalosti z fonetiky a fonologie dánštiny a také z oblasti problematiky osvojování cizího jazyka. Důležitou součástí práce bylo uskutečnění výzkumu zaměřeného na výslovnost dánských vokálů, jehož se účastnilo celkem devět českých studentek dánštiny Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. Nahrávání spočívalo ve čtení dánských vět, ve kterých byla ukryta jednoslabičná slova obsahující vždy jeden ze šestnácti cílových dánských vokálů v různých hláskových kontextech. Nahrávky byly následně zpracovány a výstup v podobě hodnot vokalických formantů zhodnocen, zobrazen, a porovnán s hodnotami vokálů rodilých mluvčích dánštiny. Hlavními závěry výzkumu jsou nízká míra labializace týkající se určité skupiny samohlásek, dále pak větší otevřenost některých dánských vokálů či jejich diftongizace v podání českých studentek dánštiny. Nabízí se však mnoho dalších možností, jak k této problematice přistoupit; možná zahrnutím rodilých mluvčích dánštiny do výzkumu či zaměřením se více na percepční aspekty...
Danish is characterized by its rich vowel inventory. So how do Czech students manage to produce Danish vowels, if the Czech vowel inventory consists of only 13 vowel phonemes? In this thesis, I capture the main tendencies that occurred within the pronunciation of Czech learners of Danish. The motivation for writing the thesis was the desire to deepen my knowledge of Danish phonetics and phonology and issues related to foreign language acquisition. An important part of the thesis was the research of the pronunciation of Danish vowels by Czech students of Danish. Nine Czech female students of the Faculty of Arts of Charles University participated in the recording of Danish sentences containing words with target Danish vowels. Subsequently, the recordings were processed, and the output was evaluated and compared with some formant values of native Danish speakers. In the performance of Czech learners of Danish, the most obvious phenomenon is a lower level of labialization concerning a certain group of Danish vowels, then the greater openness and diphthongization. However, there are many other ways to approach this topic; perhaps by including native Danish speakers in the research or by focusing more on the perceptual aspects of learning Danish as a foreign language. Keywords: foreign language...